Alus ražotāji pozitīvi vērtē depozīta sistēmas ieviešanu, kas ievērojami samazinājusi izdevumus stikla pudelēm, pauda "Valmiermuižas alus" un "Tērvetes alus" alus darītavu pārstāvji.
"Valmiermuižas alus" līdzīpašnieks un valdes loceklis Aigars Ruņģis teica, ka "Valmiermuižas alus" darītavā aptuveni 80% pudeļu var tikt izmazgātas un izmantotas atkārtoti, tā samazinot Latvijā kopējo nepieciešamību pēc jaunām stikla pudelēm.
Tāpat AS "Tērvetes AL" valdes priekšsēdētājs un alus darītavas vadītājs Valters Paškausks stāstīja, ka 90% alus stikla pudeļu tiek atgrieztas "Tērvetes alus" alus darītavā un lietotas atkārtoti, ļaujot uzņēmumam ievērojami ietaupīt uz stikla pudeļu izmaksām. Viņš norādīja, ka cena par pudeli būtu par 20% lielāka, ja uzņēmums iepirktu jaunas stikla pudeles pilnā apjomā.
Vienlaikus Ruņģis minēja, ka no visām alus darīšanā nepieciešamajām izejvielām, visstraujāk cenas iepriekš augušas stikla pudelēm - to cena gada laikā ir dubultojusies.
Lai daļēji kompensētu izmaksu kāpumu un saglabātu konkurētspēju, kā arī ņemot vērā pirktspēju un augošo alus importu, "Valmiermuižas alus" produkcijai stikla pudelēs cenas šajā oktobrī palielinātas vidēji par 10%.
Arī Paškausks atklāja, ka stikla pudeļu piedāvājums tirgū samazinājies trīs reizes, bet cena - dubultojusies.
"Tērvetes AL" sākotnēji iepakojumu iepirka no Ukrainas un Baltkrievijas, bet kara dēļ nācās atrast jaunus piegādātājus, kā rezultātā, lai segtu ražošanas izmaksas, arī "Tērvetes alus" produkcijai stikla pudelēs cenas ir palielinātas.
SIA "Depozīta Iepakojuma Operators" (DIO) valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis skaidroja, ka "universālā jeb BBH tipa dizaina pudeles tiek uzskaitītas un nodotas atpakaļ dzērienu ražotājiem atkārtotai uzpildīšanai proporcionāli tirgū laistajam apjomam".
Depozīta sistēmas ietvaros alus ražotājs maksā operatoram dalības maksu un veic depozīta maksas iemaksu par katru tirgū laisto iepakojuma vienību, kas ietver samaksu par sistēmā pieņemto pudeļu atgriešanu ražotājam.
Uz jautājumu, cik ilgā laika posmā stikla pudele veic apriti tirgū, un nonāk atpakaļ pie ražotāja, Stūrītis skaidroja, ka tas ir atkarīgs no patērētāja - pēc DIO novērotā, no dzēriena iegādes brīža līdz nodošanai depozīta punktā paiet vidēji četras līdz sešas nedēļas.
DIO norādīja, ka no šā gada 1. februāra līdz 1. oktobrim tirgū laisti kopumā 274 miljoni depozīta iepakojumu, no kuriem 41 miljons jeb 15% ir atkārtoti uzpildāmās (AU) stikla pudeles. Sistēmā atpakaļ atgriezti 25,5 miljoni šādu pudeļu, bet daļa atkārtoti uzpildāmo stikla pudeļu aizvien atrodas veikalu plauktos vai pie galalietotāja iztukšotā vai neiztukšotā veidā, un līdz depozīta punktiem nav nonākušas
Jau vēstīts, ka depozīta sistēma Latvijā darbojas no 2022. gada 1. februāra. To nodrošina DIO.