Delfi foto misc. - 79872
Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Brent naftas cenu pēdējā laikā uz leju velk pesimistiskais skats uz pasaules ekonomiku. ASV naftas krājumi turpina kristies, bet Ķīnas krājumi ir sezonāli zemā līmenī. Tikmēr strauji tuvojas ES finanšu pakalpojumu aizliegums Krievijas jūras naftas pārvadāšanai 5. decembrī. Pastāv risks, ka tiks traucēta Krievijas naftas plūsma līdz 3,2 miljonu barelu apjomā. Pagaidām decembrim ir rezervēts ļoti maz Krievijas naftas kravu un sāk pieaugt ne-Krievijas naftas prēmijas, norāda "SEB bankas" eksperts Dainis Gašpuitis.

Brent naftas tirdzniecība nedēļas sākumā varētu atspoguļot plaša mēroga riska apetītes samazināšanos, kas pēc laika atkal atgriezīsies, dzenot cenas uz augšu. Naftas tirgus pamatā ir saspringts. ASV krājumi turpina rukt, kas apstiprina globālā deficīta priekšnosacījumu. Priekšā mums ir ES sankcijas attiecībā uz jūru piegādājamo Krievijas naftu un naftas produktiem, kas stāsies spēkā attiecīgi 5. decembrī un 5. februārī. Tāpat drīzumā jānoslēdzas ASV SPR (Strategic Petroleum Reserves) nonākšana tirgū, kas ir radījis nedaudz maldīgu priekšstatu par patieso situāciju tirgū.

No 5. decembra ES finanšu iestādēm vairs nebūs atļauts apdrošināt vai sniegt finanšu pakalpojumus, kas saistīti ar Krievijas naftas piegādēm pa jūru. ES apdrošināšanas kompānijas ieņem dominējošo stāvokli globālajā kuģniecībā. Aprēķini liecina, ka tās veido 90% no pasaules kuģu apdrošināšanas. Lai gan ir daudzas ārpus ES reģistrētas apdrošināšanas sabiedrības, tās lielākoties izmanto pārapdrošināšanas uzņēmumus ES. Tas attiecas arī uz Ķīnas un Indijas apdrošināšanas sabiedrībām. ES aizliegums 5. decembrī ir ārkārtīgi spēcīgs instruments. Pastāv risks, ka aizliegums izraisīs strauju Krievijas jūras jēlnaftas eksporta kritumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!