cenas aug, iepirkumu rati, grafika
Foto: Shutterstock

Gandrīz puse Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu plāno palielināt preču un pakalpojumu cenas, tomēr tie meklē arī citus risinājumus kā pārziemot ne uz patērētāju rēķina, rāda "SEB bankas" veiktā aptauja.

Lai kompensētu augošo resursu cenu un inflācijas radīto ietekmi, 43% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu plāno palielināt preču un pakalpojumu cenas, kas ir zemākais rādītājs Baltijas valstīs. Salīdzinājumam: šādu risinājumu ir izvēlējušies 51% Lietuvas un 50% Igaunijas mazo un vidējo uzņēmumu.

"Ekonomikā šī ziema tiek gaidīta ar lielu uztraukumu, ņemot vērā resursu cenu pieaugumu, rekordaugsto inflāciju un joprojām augošās "Euribor" likmes. Šie faktori ievērojami ietekmē arī komersantus. Diemžēl populārākais risinājums mazo un vidējo uzņēmumu vidū visās Baltijas valstīs ir pārziemot uz patērētāju rēķina, tomēr jārēķinās, ka arī patērētāju pirktspēja samazinās. Un ir uzņēmumi, kas, to apzinoties, meklē citus risinājumus, kā pārvarēt gaidāmos izaicinājumus," aptaujas datus komentē "SEB bankas" valdes loceklis Arnis Škapars.

Piektā daļa jeb 20% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu plāno arī pārskatīt sniegto pakalpojumu un preču klāstu. Nedaudz mazāk (19%) uzņēmumu plāno saīsināt darba laiku, savukārt 15% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu meklēs energoefektīvākus risinājumus.

Līdzīgi plāno arī Lietuvas mazie un vidējie uzņēmumi, proti, 24% pārskatīs piedāvāto preču un pakalpojumu klāstu, bet 16% saīsinās darba laiku un tikpat (16%) meklēs energoefektīvākus risinājumus. Savukārt Igaunijā īsākas darba stundas plāno strādāt 19% mazo un vidējo uzņēmumu un tikai nedaudz mazāk – 18% norāda, ka nogaidīs un neveiks nekādas papildu aktivitātes šī brīža ekonomisko izaicinājumu pārvarēšanai.

Vienlaikus 10% Latvijas, tikpat (10%) Lietuvas un 13% Igaunijas mazo un vidējo uzņēmumu atzīst, ka nav sagatavojušies iespējamiem izaicinājumiem gaidāmajā ziemas sezonā.

Uzņēmēju aptauju Latvijā, Lietuvā un Igaunijā pēc SEB bankas pasūtījuma šā gada septembra beigās veica uzņēmums "Norstat". Tajā piedalījās 503 Latvijas, 541 Lietuvas un 506 Igaunijas mazie un vidējie uzņēmumi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!