Foto: Publicitātes attēls

Mēnesī vidēji pasta operatori Latvijā kopumā apstrādā 1,8 milj. paku un 600 tūkst. sīkpaku sūtījumu, savukārt gada nogalē šie skaitļi teju trīskāršojas, tāpēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) aicina neatlikt pasta sūtījumu veikšanu svētku laikā uz pēdējo brīdi.

Visu pasta sūtījumu skaits pērn, salīdzinot ar 2020. gadu, palielinājies par gandrīz 10%. Savukārt e-tirdzniecības attīstības dēļ tieši pasta paku sūtījumu skaits palielinājies gandrīz par 50%. Lielākais paku sūtījumu pieaugums bijis pakomātos/paku skapjos – par 45% iekšzemes sūtījumiem, savukārt pārrobežu sūtījumiem – par 73%, liecina SPRK dati.

“Ja līdz svētkiem ir vēlme ar pasta sūtījumu iepriecināt draugus un ģimeni, jāņem vērā, ka, strauji pieaugot pasta sūtījuma apjomiem gada nogalē, sūtījumu piegāde var būt pat divreiz ilgāka. Sūtījums var aizkavēties arī citu iemeslu dēļ. Piemēram, nesalasāms vai neprecīzs adresāts, neatbilstošs iepakojums, aizdomas par sūtījumā esošu priekšmetu no aizliegto lietu saraksta, izvēlētais piegādes veids u.c., kā arī dažādu attiecīgā pasta komersanta norāžu un noteikumu neievērošana,” norāda SPRK galvenais pasta tirgus pakalpojuma eksperts Bruno Frīdenbergs Ansbergs, aicinot ne tikai izvēlēties piemērotāko sūtīšanas laiku, bet arī rūpīgi iepazīties ar konkrētā pasta komersanta nosacījumiem.

Kas jāņem vērā

Iekšzemes un starptautiskie pasta sūtījumi
Pasta sūtījumu piegādes ilgums standarta gadījumos Latvijas teritorijā vēstulēm ir viena darba diena, bet pakām – četras darba dienas. Savukārt starptautisko sūtījumu gadījumā (atkarībā no atrašanās vietas) ilgāk. Piemēram, ES līdz 10 darba dienām, bet uz ASV, Kanādu vai Austrāliju – 15 līdz 30 darba dienas. Attiecīgi svētkos šis laiks ir ilgāks. Proti, pasta sūtījumu skaita pieauguma dēļ visus sūtījumus vienā transportlīdzeklī pārvest nav iespējams. Līdz ar to veidojas sūtījumu rinda, un tie tiek nogādāti galamērķī ar nākamo pieejamo transportlīdzekli.

Vēl būtiski rēķināties ar to, ka muitā starptautisko pasta sūtījumu var atvērt un pārbaudīt, tā rezultātā aizkavējot piegādi. Pasta sūtījumu var sūtīt atpakaļ adresātam vai pat likvidēt. Tāpēc jābūt zinošam par neatļauto priekšmetu ievietošanu sūtījumos, ko noteikusi starptautiskā gaisa transporta asociācija IATA. Turklāt avio pārvadājumu līnijas var noteikt arī cita veida priekšmetu ierobežojumus. Tomēr gandrīz visas avio kompānijas nepieņem pārvadāšanai jebkāda veida šķidrumus vai priekšmetus, kas var ietekmēt pārvadājuma drošību.

Arī iekšzemes sūtījumiem ir savi ierobežojumi – vispārējie nosacījumi un aizliegumi, kas attiecas arī uz starptautiskajiem sūtījumiem, ko noteikusi katra valsts. Piemēram, priekšmeti vai vielas, kas savas dabas vai iesaiņojuma dēļ var nosmērēt vai sabojāt citus pasta sūtījumus. Savukārt naudu, monētas, banknotes un jebkura veida vērtspapīrus (čekus) ir atļauts nosūtīt tikai apdrošinātos sūtījumos, ja to atļauj attiecīgās valsts normatīvi. Pretējā gadījumā, piemēram, vēstulēs ievietotās banknotes adresātu var arī nesasniegt.

Kurjers un pakomāti/paku skapji

Noteikti jānorāda precīza adresi, kurā saņēmējs atradīsies norādītajā laikā – darbā, mājās vai citur –, kā arī kontaktinformāciju. Savukārt, ja nepieciešams mainīt sūtījuma piegādes adresi, pie attiecīgā pasta operatora jāvēršas savlaicīgi – pirms pasta sūtījuma nogādāšanas no pēdējās pasta šķirošanas vietas līdz adresātam. Tikpat svarīgs ir arī atbilstošs iepakojums, lai sūtījums piegādes laikā tas netiktu bojāts.

Saņemot pasta sūtījumu, ko izsniedz pret parakstu, jāatceras to vienmēr vizuāli novērtēt piegādes brīdī, lai konstatētu, vai pasta paka no ārpuses nav bojāta. Ja saņēmējam ir pretenzijas, viņam ir tiesības neparakstīties par sūtījuma saņemšanu, savukārt kurjeram pavadzīmē ir jāfiksē iemesls sūtījuma neizsniegšanai. Ja pasta komersants ir sūtījumu sabojājis, tam ir pienākums izmaksāt kompensāciju.

Arī sūtījuma saņēmēji var ietekmēt pasta sūtījuma piegādes ātrumu. Proti, pēc paziņojuma saņemšanas par sūtījuma nogādi pakomātā/paku skapī, iespējami ātrāk sūtījums tās saņēmējam ir jāizņem, tādējādi atbrīvojot vietu ievietot tajos sūtījumus citiem saņēmējiem. Vienlaikus jābūt zinošam, cik dienas pasta sūtījums tiks glabāts pakomātā/paku skapī, un ka pēc glabāšanas termiņa beigām tas tiks sūtīts atpakaļ nosūtītājam.

SPRK ieteikumi:

• izvēlies sev piemērotāko pasta sūtījuma sūtīšanas/saņemšanas veidu;
• rūpīgi iepazīsties ar konkrētā pasta operatora nosacījumiem (piegādes laiki, iepakošanas kārtība, aizliegtie priekšmeti, kompensācijas, iespēja apdrošināt sūtījumu u.c.);
• pārdomāti un atbilstoši iesaiņo/iepako sūtījumu;
• pēc iespējas nemaini sūtījuma saņemšanas datumu un vietu;
• lai mainītu pasta sūtījuma piegādes adresi, pie komersanta vērsies savlaicīgi;
• laicīgi izņem sūtījumu pasta pakalpojuma sniegšanas vietā vai pakomātā/paku skapī;
• seko līdzi piegādes laikam, lai sūtījumu būtu iespēja saņemt norādītajā vietā un laikā;
• piegādes brīdī vizuāli novērtē sūtījumu (ja tas tiek izsniegts pret parakstu), lai konstatētu, vai tas no ārpuses nav bojāts. Ja atsakies sūtījumu saņemt, neparaksties, kurjeram/pasta komersantam tādā gadījumā pavadzīmē jāatzīmē neizsniegšanas iemesls;
• ja neizdodas atrisināt domstarpības ar Latvijā reģistrētu pasta komersantu, ar oficiālu iesniegumu vērsies SPRK.


SPRK datu bāzē šobrīd reģistrēti 63 pasta komersanti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!