Pēc nedēļas Eiropas Savienībā (ES) spēkā stāsies Krievijas naftas produktu aizliegums, vēsta radījums un atzīmē, ka uzņēmumi steidz veidot degvielas uzkrājumus, sasniedzot importa rekordus. Rīgas ostā pēdējo divu nedēļu laikā ienākuši divi tankkuģi no Sanktpēterburgas.
Tankkuģa "NS Point" īpašnieks ir Krievijas valsts uzņēmums "Sovkomflot", bet tas peld zem Libērijas karoga. Pagājušā gada beigās tas izbraucis no Polijas ostas un 20.janvārī devies uz Sanktpēterburgas ostu. 22.janvārī "NS Point" atkal devās jūrā, un nākamās dienas vakarā ienāca Rīgas ostā, kur sācis pumpēt dīzeļdegvielu uzņēmumam "Naftimpeks" piederošajā terminālī. 25.janvāra rītā kuģis Rīgas ostu pametis un devies atpakaļ uz Sanktpēterburgu. Pēc dažādu avotu sniegtās informācijas, kuģī varējuši būt 15 000 līdz 40 000 tonnu dīzeļdegvielas 15 līdz 40 miljonu ASV dolāru vērtībā.
"Naftimpeks" uzsvēris, ka tā terminālis darbojas atbilstoši normatīvajiem aktiem un ievēro spēkā esošās sankcijas pret Krieviju. Klientu, kas pircis degvielu, uzņēmums atklāt nevarot, jo tas ir komercnoslēpums, taču minētais kuģis un visas darījumā iesaistītās puses bijušas pārbaudītas un neatrodas sankciju reģistros. Naftas produktu ievešana ES notikusi atbilstoši regulā noteiktam izņēmumam.
Tikai dažas dienas pirms "NS Point" Rīgas ostā ienācis tankkuģis "NS Pride". Arī tas pieder krievu "Sovkomflot", kuģo zem Libērijas karoga un ieradās no Sanktpēterburgas. Saskaņā ar neoficiālu informāciju, "NS Pride" piegādājis ap 15 000 tonnu 92.markas benzīna.
Plānots, ka līdz 5.februārim, kad beigsies sankcijām pret Krievijas naftas produktiem noteiktie izņēmumi, Rīgā no Sanktpēterburgas ienāks vēl viens tankkuģis ar degvielas kravu.
Valsts ieņēmumu dienests skaidro, ka ir informēts, ka Rīgā ir ienākuši divi tankkuģi ar naftas produktiem, kas iekrauti Krievijas ostā. Šobrīd krievu degvielu varot ievest, uzrādot ilgtermiņa līgumus, kas noslēgti vēl pirms pagājušā gada jūnija, vai arī vienreizēja darījuma līgumu.
Rīga šajās tendencēs neesot unikāla. Izdevums "Politico" ziņoja, ka, gatavojoties aizlieguma spēkā stāšanās datumam, decembrī dīzeļa imports Eiropas reģionā sasniedza rekordu. Vairāk nekā trešā daļa no tā nāca no Krievijas. Naftas termināļi veidojuši krājumus, baidoties, ka februārī degvielas sāks trūkt.