AS "Nordeka" ir vērsusies Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorātā (COMP) par "pretrunīgo un nekonsekvento situāciju, ko radījis nekvalitatīvais Latvijas Konkurences padomes (KP) lēmums" un Satiksmes ministrijas (SM) pasažieru pārvadājumu sistēma, kas atspoguļojas iepirkuma noteikumos, "Delfi Bizness" informēja "Nordeka" valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins.
Tāpat "Nordeka" lūdz COMP izvērtējumu KP lēmumam kontekstā ar valsts pienākumiem nodrošināt brīvu un godīgu konkurenci pasažieru pārvadājumu tirgū, kā arī Latvijas amatpersonu un politiķu rīcībai saistībā ar KP lēmumā, kas skar "Nordeka", iekļautajiem "nepārbaudītajiem faktiem".
Viens no aspektiem, ko iesniegumā COMP uzsver "Nordeka" un ko Latvija uzņēmuma ieskatā nav vērtējusi vispār, ir valsts potenciālā atbildība. Proti, organizējot tādu pasažieru pārvadājumu sistēmu un tās noteikumus.
Pārvadātājs uzskata, ka Latvijas KP izvirzītie pārmetumi pasažieru pārvadātajam ir nepamatoti, nekonsekventi un pretrunīgi. Iepirkums paredzēja uzņēmumiem iespēju startēt apvienībā, ko ir iespējams izdarīt uzņēmumiem sadarbojoties.
"Pēc būtības SM radīja apstākļus, kas lika tirgus dalībniekiem, tostarp arī "Nordekai" un citiem apvienības dalībniekiem, savstarpēji sazināties, lai tie spētu ievērot prasības un izrietoši vienīgajā ekonomiski racionālajā veidā sacensties par tiesībām sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus," skaidroja Peršteins.
Tiek uzsvērts, ka iepirkuma prasību izpildei bija svarīgi gan tehniskās kvalitātes rādītāji autobusu parkam, gan cena, vienlaikus arī iesniedzēju apvienības gadījumā bija ierobežojums, ka noteiktajā iepirkuma sabiedriskā transporta maršrutu tīkla daļā jeb lotē neviens no dalībniekiem nedrīkstētu pārsniegt ierobežojumu 15 miljonus kilometru gadā.
"Mēs kategoriski noraidām izskanējušos apvainojumus, jo šā iepirkuma prasību izpildē esam izmantojuši tikai atļautu vienošanos, iepirkums pieļāva piedāvājuma iesniegšanu apvienībā un, startējot konkursā, apmainījāmies tikai ar tādiem datiem, kas ļauj sagatavot kvalitatīvu un iepirkuma prasībām atbilstošu piedāvājumu. Pretēji KP apgalvojumiem, "Nordeka" likumīgās apvienības ietvarā nekad nav apmainījusies ar sensitīvu informāciju par iepirkumu lotu un to daļu sadali un citiem dalības nosacījumiem, piemēram, pakalpojumu pašizmaksu. Šo un vēl citu iemeslu dēļ vērsāmies tiesā, pārsūdzot KP lēmumu," teica Peršteins.
Viņš uzsvēra, ka, startējot apvienībā, mērķis bija iesniegt iespējami labāku piedāvājumu – gan tehniski, lai cilvēki pārvietotos ar jauniem, ērtiem autobusiem, gan videi draudzīgāku transportu, gan labāku cenu. "Veids, kā uzlabot cenu, piegādājot augstāku servisu, ir pārvadātajiem sadarbojoties, koordinējot dispečeru centra pakalpojumus, efektīvāk organizējot transporta pieejamību, izmantojot katra pārvadātāja rīcībā esošas transporta bāzes. Rezultātu var novērtēt iepirkumā - jaunāks transports, vairāk ērtību pasažieriem, zemākā cena," piebilda Peršteins.
"Nordeka" valdes priekšsēdētājs arī uzskata, ka absurds KP pārmetums par saskaņotam darbībām, jo citās lotēs apvienības dalībnieki piedalījās, savstarpēji konkurējot ar cenām un piedāvājumu. "Nordeka" kopumā atsevišķi iesniedza piedāvājumu 11 lotēs, no kurām četros gadījumos ieguva tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus.
"Nordeka" lūdz COMP skaidrojumus vairākos jautājumos, tostarp par to, vai Eiropas Savienības dalībvalstij ir tiesības lauzt līgumu, ja KP lēmums ir pārstrīdēts, par politisko ietekmi uz lēmuma izvērtēšanu un valsts lomu šajā iepirkumā.
Jau vēstīts, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemērojusi naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem – AS "Liepājas autobusu parks" (LAP), AS "Nordeka" un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss".
Tostarp LAP piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, "Nordeka" – 637 600 eiro apmērā, bet "Latvijas sabiedriskajam autobusam" – 474 600 eiro apmērā.
Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos Autotransporta direkcijas organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem.
"Nordeka" apgrozījums 2021.gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un tā strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. "Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.