veikals "top!" Grobiņā
Foto: Publicitātes foto

2023. gada februārī, salīdzinot ar 2022. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis Latvijā palielinājies par 20,3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Mēnesi iepriekš gada inflācija bija 21,5%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2023. gada februārī, salīdzinot ar 2022. gada februāri, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (7,6 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (6,7 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (1,3 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,8 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (0,8 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 25,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+39,4%), konditorejas izstrādājumiem (+24,5%), miltiem un citiem graudaugiem (+28,1%), makaronu izstrādājumiem (+25,1 %), rīsiem (+17,8%), brokastu pārslām (+20,2%). Cenas kāpa žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+20,8%), mājputnu gaļai (+29,0%), cūkgaļai (+24,3%), gaļas izstrādājumiem (+20,8%), liellopu gaļai (+28,1%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+24,4%), piena produkti (+23,3%), olas (+39,9%), piens (+20,9%), un jogurts (+16,0%). Cenas pieauga svaigiem dārzeņiem (+24,6%), kafijai (+32,8%), svaigiem augļiem (+18,1%), cukuram (+79,6%), šokolādei (+22,9%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+29,7%), saldējumam (+22,7%), augu eļļai (+33,2%), augļu un dārzeņu sulām (+20,7%), mērcēm un garšvielu piedevām (+38,9%), sviestam (+17,4%), atspirdzinošiem dzērieniem (+23,2%), saldētām zivīm (+36,7%). Gada laikā sadārdzinājās arī žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+20,7%), saldumi (+20,6%), sāls un garšvielas (+28,8%), žāvēti augļi un rieksti (+23,5%), ievārījums un medus (+14,5%), tēja (+18,8%), tūlītējai lietošanai gatavie ēdieni (+21,8%), margarīns (+27,8%), čipsi (+35,5%), olīveļļa (+16,2%), svaigas vai atdzesētas zivis (+12,4%) un žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+20,3%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 7,8%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 9,0%, sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 5,5%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 46,6%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai (+66,4%), elektroenerģijai (+90,2%), cietajam kurināmajam (+70,4%) un dabasgāzei (+79,5%).

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 10,1%.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 9,7%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 12,0%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 18,3%, benzīns – par 4,7%, bet auto gāze – par 4,9%.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 11,5%.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 18,2%.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2023. gada februārī bija par 42,8% augstākas. Precēm cenas pieauga par 45,3%, bet pakalpojumiem – par 34,0%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!