Rīgas starptautiskā autoosta - 7
Foto: LETA

AS "Nordeka" līdz marta beigām plāno pārsūdzēt Administratīvās tiesas spriedumu, ar kuru Autotransporta direkcijai (ATD) uzdots atkāpties no 200 miljonu eiro vērtiem valsts līgumiem ar uzņēmumu, norādīja "Nordeka" valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins.

Viņš skaidroja, ka gan Covid-19 pandēmija, gan karš radīja pārrāvumu piegāžu ķēdēs, un īpaši tas skāra rūpniecību un mašīnbūvi. "Katrs, kurš pēdējos divos gados saskāries kaut vai ar vieglās automašīnas pirkumu, zina, ka piegāžu termiņi ir būtiski pagarinājušies. Liels komerctransporta pasūtījums nav izņēmums," norādīja Peršteins, piebilstot, ka ar šādu tiesas spriedumu var veidoties absurds - jauni autobusi ar zemiem izmešiem, pielāgoti visām vajadzībām un ērti pasažieriem stāvēs dīkā un nekalpos savam mērķim, kamēr tiesa turpinās spriest, vai uzņēmums varēja vai nevarēja paredzēt Covid-19 vai karu un abu faktoru ietekmi uz starptautiskajām piegāžu ķēdēm un ražošanu.

Peršteins pauda, ka šajos jaunajos apstākļos arī finansētāju risku izvērtējums atšķīrās, un ar to saskaras visi pārvadātāji. "Nordeka" ieskatā, būtiskākais ir pasažieru ērtības un augstāka kvalitāte par labāku cenu, kas pieejama gan Pierīgā, gan reģionos.

"Vēlamies uzsvērt, ka izsludinātais tiesas spriedums vēl nav stājies spēkā, jo tas ir pārsūdzams. Plānojam kasācijas sūdzību iesniegt līdz šā mēneša beigām, jo iepazīstoties pilnu sprieduma tekstu un gatavojot sūdzību secinām, ka Administratīvā tiesa ir nepareizi interpretējusi materiālo tiesību normu, proti, Publiskā iepirkuma likuma 61.pantu, un tostarp atkāpusies no Augstākās Tiesas Senāta izteiktā lēmuma šajā lietā, tādēļ arī lieta ir nepareizi izspriesta," skaidroja Peršteins, piebilstot, ka to pamato vairāki argumenti.

Viņš skaidroja, ka, pirmkārt, "Nordeka" ieguva tiesības nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu lotēs "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda" 2021. gadā - brīdī, kad uzņēmums startēja iepirkuma konkursā 2020. gadā pandēmija bija, taču tās pilnu ietekmi uz piegāžu ķēdēm nevarēja vēl novērtēt. Savukārt jau 2021. gadā visa auto industrija publiski pauda, ka visās piegādes ķēdēs ir kavējumi, ka trūkst detaļu. 2022. gadā to vēl pasliktināja karš. "Diemžēl šie piegādes kavējumi, kas pastāv vēl šobrīd, skāra arī "Nordeka". Šos apstākļus neviens nevarēja paredzēt un tie būtu ietekmējuši ikvienu konkursa dalībnieku," norādīja "Nordeka" valdes priekšsēdētājs.

Peršteins norādīja, ka, otrkārt, "Nordeka" sākotnēji lūdza pagarināt līguma izpildi par krietni īsāku termiņu, savukārt galīgais pagarinājums - 12 mēneši - tika noteikts tikai tāpēc, ka pagaidu pārvadātājs - AS "CATA" - nebija ar mieru sniegt pakalpojumu īsākā periodā, līdz ar to ATD bija spiesta nākt pretī šim pagaidu piegādātājam.

"Jāpiebilst, ja iepriekš ATD līgumos ar sabiedriskā transporta nodrošinātājiem reģionos, standarta periods līguma izpildes uzsākšanai bija 13 mēneši, tad kopš 2023. gada sākuma - tie jau ir 16 mēneši. Arī pēc tā var spriest, ka piegādes ķēdes problēmas skar ne vienu dalībnieku vien," norādīja "Nordeka" vadītājs.

Kā trešo argumentu viņš uzsvēra, ka kategoriski noraida tiesas apgalvojumu, ka šāds pagarinājums ir bijis subjektīvu iemeslu dēļ. Peršteins skaidroja, ka ""Nordeka" jau ir veikusi 12,5 miljonus eiro investīcijas esošajā un jaunā auto parkā, kā arī turpina auto parka modernizāciju. Uzņēmums tikko sācis saņemt pirmos "Mercedes-Benz Sprinter" autobusus, kuri īpaši pielāgoti personām ar kustību traucējumiem. Nākamās autobusu piegādes ir gaidāmas martā un aprīlī, un starp tiem būs gan mazas, gan lielas ietilpības, tostarp arī bezizmešu autobusi.

Līdz ar to "Nordeka" būtu pilnībā gatava uzsākt sniegt pakalpojumu, kā paredzēts vienošanās ar ATD - šā gada 1. jūlijā, norādīja Peršteins.

Savukārt ATD pārstāvis Viktors Zaķis teica, ka kontekstā ar Konkurences padomes (KP) lēmumu par reģionālo pārvadātāju karteli, direkcija neplāno šo tiesas lēmumu pārsūdzēt, lai gan nevar piekrist visam tiesā konstatētajam.

ATD ir saņēmuši tiesas lēmumu un šobrīd ar to iepazīstas un izvērtē.

"Mums tiesas lēmums ir jāvērtē ciešā kopsakarā ar KP lēmumu, jo uzņēmums ir viens un tas pats. Mēs nedrīkstam ignorēt faktu par KP," uzsvēra Zaķis.

Viņš arī pauda, ka pirmšķietami, raugoties uz tiesas spriedumu, nevar piekrist visam tiesā konstatētajam.

"Ņemot vērā KP lēmumu, uzskatīsim, ka nav pamatoti iesaistīties tiesas procesā un pārsūdzēt," teica Zaķis.

Jau ziņots, ka Administratīvā tiesa 2. martā nosprieda, ka ATD nebija nekāda pamata "Nordeka" dot papildu laiku pārvadājumu sākšanai. Līdz pat šai dienai "Nordeka" nav sākusi sniegt pakalpojumus Vidzemē, kur pārvadājumus turpina nodrošināt iepriekšējais pārvadātājs - "CATA".

Tiesa secināja, ka ATD patvaļīgi grozīja iepirkuma līgumus ar "Nordeka" un pagarināja termiņu jauno autobusu uzrādīšanai un pārvadājumu sākšanai. Tā kā "Nordeka" vēl nav sākusi pārvadāt pasažierus Vidzemē, tiesa atzina, ka ATD pienākums ir iepirkuma līgumus izbeigt, nemeklējot citus "Nordeka" labvēlīgus risinājumus.

Tiesa atzina, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas termiņa pagarināšana par gadu ir uzskatāma par būtisku iepirkuma noteikumu grozīšanu un līguma izpildes noteikumu atvieglošanu, tādējādi padarot līguma izpildi izdevīgāku "Nordeka", salīdzinot ar citiem pretendentiem. Ne iepirkuma nolikumā, ne līgumā nav paredzēta iespēja grozīt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas laiku.

Tiesa konstatēja, ka līgumu grozījumos faktiski nav atklāts pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas termiņa pagarināšanas iemesls. No pierādījumiem lietā tiesa secināja, ka autobusu piegāžu kavējums ir noticis tieši "Nordeka" bezdarbības rezultātā, proti, "Nordeka" nav pilnā apmērā savlaicīgi veikusi līgumos ar piegādātājiem noteiktos avansa maksājumus, kas attiecīgi ir aizkavējis autobusu ražošanas uzsākšanu.

Autotransporta direkcijai un "Nordeka" ir tiesības pārsūdzēt spriedumu Augstākajā tiesā.

Iepriekš "Nordeka" bija jāsāk pildīt uzņemtās saistības no pērnā gada 1.jūlija, bet tas nebija iespējams autobusu trūkuma dēļ.

Tāpat ziņots, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemērojusi naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - AS "Liepājas autobusu parks" (LAP), "Nordeka" un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss". Tostarp LAP piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, "Nordeka" - 637 600 eiro apmērā, bet "Latvijas sabiedriskajam autobusam" - 474 600 eiro apmērā.

Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem.

KP secinājusi, ka LAP, "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss", lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai - 15 miljoni kilometru gadā, - savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos - individuāli vai veidojot apvienības.

Visi trīs uzņēmumi šo KP lēmumu ir pārsūdzējuši tiesā.

"Nordeka" apgrozījums 2021. gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un uzņēmums strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. "Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!