Rīgas dome pārņems no Rīgas brīvostas pārvaldes tilta uz no Tvaika ielas uz Kundziņsalu būvniecības procesu, paredz šodien, 15. maijā, domes Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdē atbalstītais domes lēmumprojekts.
Vienošanās starp pašvaldību un Rīgas brīvostas pārvaldi paredz, ka pašvaldība pārņems projekta īstenošanu un turpinās iesāktos darbus.
Kā skaidroja Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (JV), sākotnēji bijis plānots, ka tiltu uz Kundziņsalu būvēs Rīgas brīvostas pārvalde un projekts tiks īstenots līdz šī gada beigām.
Sākoties Krievijas iebrukums Ukrainā, būvnieki atteicās no šī projekta, norādot, ka par plānoto finansējumu to neesot iespējams veikt.
Turklāt plānota arī ostu pārvalžu reforma.
Šajā pašā laikā, daļu kopējā projekta sāka arī Rīgas dome, kas bija apņēmusies izveidot starpsavienojumu starp jauno tiltu un Sarkandaugavu. Bija izsludināts konkurss, atrasts finansējums. Taču, ja netiek uzbūvēts tilts, tad minētie starpsavienojumi kļūtu bezjēdzīgi un vestu uz nekurieni.
Kā skaidroja Ķirsis, lai rastu risinājumu, notika kopīgs darbs ar Satiksmes ministriju, Rīgas brīvostas pārvaldi un Finanšu ministriju. Tas rezultējies ar risinājumu, ka Rīgas pašvaldība pārņem tilta būvniecību.
Turklāt,panākta vienošanās par tilta būvniecībai piešķirto līdzekļu pārdali par labu pašvaldības īstenotajam Austrumu maģistrāles projektam un Brasas tilta būvniecībai.
Savukārt pašvaldībai tiks dota atļauja aizņemties nepieciešamos līdzekļus Kundziņsalas tilta pabeigšanai.
LETA jau ziņoja, ka tilta būvniecības sākotnēji projekta kopējās izmaksas bija 40,4 miljoni eiro, no kurām kopējās attiecināmās izmaksas bija 33,3 miljoniem eiro, tostarp Kohēzijas fonda (KF) finansējums 24,7 miljoniem eiro.
Būvniecības līguma izpildes gaitā esot radies izmaksu sadārdzinājums, kas sākotnēji tika skaidrots ar Covid-19 pandēmijas radīto ierobežojumu ietekmi, bet pēc Krievijas militārā iebrukuma Ukrainā 2022.gada 24.februārī ievērojami tika apgrūtinātas un aizkavētas būvmateriālu piegādes, kas radīja vēl būtiskāku būvdarbu izmaksu pieaugumu.
Kā rezultātā 2022.gada pavasarī Rīgas brīvostas pārvaldes projektā tika konstatēts būvniecības izmaksu sadārdzinājums aptuveni 16 miljonu eiro apmērā.
Brīvostas pārvalde, paredzot iespējamo sankciju pret Krieviju piemērošanas turpmāku ietekmi uz pārvalde saimniecisko darbību, tostarp būtisku kravu apjoma un ieņēmumu samazinājumu, norādījusi, ka nevar uzņemties papildu finansiālās saistības būvdarbu veicēja pieprasītajā apmērā.
Lai netiktu zaudēts transporta nozarei pieejamais Kohēzijas fonda finansējums un tiktu sasniegti iecerētie mērķi, pašvaldība kā sadarbības partneris īstenos Kundziņsalas satiksmes pārvada būvniecību un nodrošinās tā funkcionēšanu ne vēlāk kā līdz 2026.gada 1.janvārim.
Savukārt valdība atbalstīja brīvostai paredzētā Kohēzijas fonda finansējuma pārdali, novirzot to Austrumu maģistrāles būvniecībai.