2023. gada maijā, salīdzinot ar 2022. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis Latvijā palielinājās par 12,1%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Mēnesi iepriekš gada inflācija bija 15,1%.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2023. gada jūnijā, salīdzinot ar 2022. gada jūniju, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+3,7 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+2,4 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,6 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,6 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,6 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,6 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,9 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 14,4%.
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 8,6%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 9,3 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 7,2%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 13,1%.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 10,3%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 12,4 %, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 26,4 %. Dīzeļdegviela palika lētāka par 29,7 %, benzīns – par 24,2 %, bet auto gāze – par 10,3 %. Savukārt cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 9,9 % sadārdzinoties barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 12,5%, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, autotransportlīdzekļu apdrošināšana.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apģērbiem, ēdnīcu pakalpojumiem un pirmsskolas izglītībai.