MISC 2.0 - 23757
Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Rietumvalstu sankcijas pret Krieviju ir ietekmējušas valsts aviācijas sektoru, liekot valstij meklēt veidus, lai tai pieejamās lidmašīnas turpinātu lidot, raksta "Business Insider".

Drīz pēc tam, kad Krievija 2022. gada februārī iebruka Ukrainā, rietumvalstis ieviesa stingras sankcijas pret Krieviju. Tas ietvēra ASV, ES un citu sabiedroto gaisa telpas slēgšanu, neļaujot tādiem lidmašīnu ražotājiem kā "Boeing" un "Airbus" sūtīt rezerves daļas uz Krieviju, kā arī liegtu tādām valstīm kā Turcija piegādāt rezerves un degvielu Krievijas lidmašīnām. Mērķis bija izolēt Krieviju no pārējās pasaules.

Atbildot uz to, Kremlis ieviesa savas sankcijas. Saskaņā ar "Reuters" datiem tika konfiscētas aptuveni 500 nomātas rietumos ražotas lidmašīnas, kuru vērtība tiek lēsta 10 miljardu ASV dolāru vērtībā.

Neraugoties uz daudzu sabiedroto valstu mēģinājumiem atgūt Krievijas pārņemtās lidmašīnas, lielākajai daļai kompāniju nācās atteikties no šīm lidmašīnām Krievijas gaisa telpas ierobežojumu un citu faktoru dēļ.

Turklāt 2022. gadā Krievija saņēma rietumos ražotas detaļas vairāk nekā 14 miljonu dolāru vērtībā, pateicoties nelegāliem sūtījumiem un shēmām. Aptuveni 9 miljonu dolāru vērtas bija tieši "Boeing" daļas, lai gan lidmašīnas ražotājs paziņojis, ka kopš sankciju ieviešanas nav veicis darījumus ar Krieviju.

Taču nelegālās importa shēmas nav vienīgās metodes, kas uztur Krievijas aviokompānijas dzīvas.

Kad valstis pārtrauca sūtīt detaļas Krievijas pārvadātājiem, piemēram, "Aeroflot" un "S7 Airlines", šie uzņēmumi bija spiesti atrast jaunus piegādātājus. Daži iegādājās lietotas lidmašīnas no tādām valstīm kā Irāna un Ķīna, bet citi pārveidoja esošās lidmašīnas, sakombinējot dažādas rezerves daļas.

Tomēr rezerves daļu mainīšana var padarīt izveidoto "Frankenšteina floti" nevērtīgu ārpus Krievijas robežām, un kopš tā laika to īpašnieki lidmašīnas ir norakstījuši bez lielas cerības, ka tās kādreiz atkal ieraudzīs.

Turklāt potenciāli šīs detaļas var radīt drošības riskus. Nemaz nerunājot par to, ka, tiklīdz aviokompāniju rezerves sāks apsīkt, pārvadātāji varētu mudināt pilotus un mehāniķus apzināti neievērot regulārās apkopes un nelielus remontdarbus — līdzīgi "Aeroflot" jau darīja šī gada sākumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!