Vai 'Rimi' ir rīma?
Foto: Delfi/@nezobis/Aija Nagle
Vai lielveikali pārtikai liek milzu uzcenojumus? Liek. Taču situāciju tirgū izmanto arī ražotāji un lauksaimnieki. Lielākajam olu ražotājam pērn peļņa augusi pat 40 reizes.
Galvenie secinājumi
  • Vieni un tie paši produkti Maxima un Rimi veikalos Latvijā vairumā gadījumu būs dārgāki nekā tajos pašos veikalos Igaunijā un Lietuvā.
  • Visvairāk no cenu pieauguma pērn nopelnīja lauksaimnieki, bet zaudēja – pārstrādātāji.
  • Lielveikalu peļņa Latvijā samazinājusies minimāli.
  • Vismazāk lielveikali nopelna Igaunijā, bet Latvijā un Lietuvā – lielākie izmanto savu dominējošo stāvokli un pelna vairāk.
  • Cenas diez vai būtiski samazināsies, taču tām vairs nevajadzētu augt. Valdība regulēt neplāno.

Kamēr nesāc to darīt, pārtikas cenu analīze šķiet vienkārša. Ārkārtīgi lielā pieauguma cēloņi interesē visus. Labi. Ņemam vienu produktu un parādam, kā cena veidojas. Cik izmaksā ražotājam un veikalam. Mēs arī tā domājām, kamēr trīs mēnešus vēlāk secinājām, ka tas ir neiespējami.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!