MISC 2.0 - 24762
Foto: DELFI

Līdzīgi mums, pārtikas cenas pēdējos mēnešos analizē arī žurnālisti Lietuvā un Igaunijā. Ironiski, bet katram vienmēr sanāk, ka pie viņiem ir visdārgāk.

Arī mums.

Ja skatās Eiropas Savienības statistiku, vislielākais pārtikas cenu kāpums starp Baltijas valstīm šogad pēdējā ceturksnī bija Lietuvā. Ja iet uz veikalu un meklē, vienmēr kaimiņvalstu veikalos var atrast lētākus produktus.

Analizējot "Rimi" un "Maxima" produktu cenas to e-veikalos visās Baltijas valstīs, redzams, ka vieni un tie paši produkti ir dārgāki tieši Latvijā. Lietuvas un Igaunijas veikalos, protams, ir arī produkti, kuri maksā dārgāk nekā Latvijā, tomēr kaimiņos daudz biežāk produkti ir lētāki.
Salīdzinot aptuveni 2000 produktus starp abām veikalu ķēdēm Latvijā, kopumā tie ir dārgāki "Rimi".

Salīdzinājumā ar kaimiņiem, Latvijas "Rimi" ar dārdzību izcēlās vīna un šampanieša cenas, kamēr "Maxima" – kafijas. Pēdējo "Maxima" pārstāvji skaidroja ar akcīzes nodokli, kas Lietuvā un Igaunijā kafijai nav.

Mēģinot saprast, kādēļ Latvijas "Rimi" ir krietni dārgāki vīni (ņemot vērā, ka mums ir zemākais akcīzes nodoklis Baltijā, savukārt Lietuvā alkoholu akcijās vispār aizliegts pārdot), skaidru atbildi tā arī neguvām.

"Rimi Latvia" vadītājs Valdis Turlais intervijā sākotnēji bija skeptisks par iegūtajiem datiem: "Tas neizklausās loģiski."

Kad uz vietas parādījām, ka tobrīd sarkanvīns "Ramblas Reales Crianza" Latvijā e-veikalā maksā 11,99 eiro, kamēr Lietuvā un Igaunijā – nepilnus septiņus, Turlais solījās pajautāt "saviem ļaudīm, kāpēc ir tāda starpība." Vai pajautāja, nezinām. Mārketinga vadītāja vēlāk vispārīgi atrakstīja, ka konkrētajam vīnam jūlijā bijusi arī akcijas cena – 5,99 eiro.

Vīnu cenas "Rimi" e-veikalos iegūtas 17. jūlijā, šo pašu vīnu cenas "Barbora" e-veikalā iegūtas 11. augustā.

Tā kā vīns un kafija nav pirmās nepieciešamības pārtikas preces, salīdzinājām cenas populārākajiem lielveikalu pašu zīmolu produktiem, kuru cenām pēc loģikas nevajadzētu atšķirties, ja ķēde pērk vairumā no viena ražotāja.

"Rimi" pašu zīmola produkti Latvijā bija dārgāki. "Maxima" tik izteiktu atšķirību nebija.

Cena būtiski var atšķirties arī vienam produktam dažādos iepakojums. Piemēram, siers "Rimi" "Tilsit" šķēlēs bija krietni lētāks nekā nesagrieztais. Tas pats ar gargraudu rīsiem. "Rimi" pārstāve Kristīne Ciemīte skaidro, ka mazākos iepakojumos safasēti produkti parasti ir dārgāki, bet, redzot, ka pircējiem tie patīk, "Rimi" eksperimentējuši ar cenu. Kādi bija secinājumi, no atbildes nav saprotams.


"Rimi" privātā zīmola produktu cenu atšķirības Baltijas valstīs. Dati iegūti "Rimi" e-veikalos Baltijā 17. jūlijā.

Iemeslus, kāpēc Latvijas "Rimi" ir dārgākais Baltijā, Ciemīte skaidro ar katras valsts tirgus specifiku un konkurenci.

"Konkrētie rīsi, griķi vai siers nav vienādi pieprasīti visās trīs valstīs, jo pircēji lokāli izvēlas savus zīmolus, kas katrā no valstīm var būt pilnīgi atšķirīgi pat vienā produktu grupā," tā Ciemīte.


Šis ir viens no pieciem rakstiem, lasi tālāk:

Vai 'Rimi' ir rīma?

Cik daudz lielveikali 'uzmet pa virsu'?

Kādēļ ražotāji nesaceļas pret lielveikaliem?

Kurš nopelna?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!