Ministru kabinets otrdien atbalstīja "Rail Baltica" projekta Latvijas pieteikumu iesniegšanai trešajā Militārās mobilitātes projektu pieteikumu atlases uzsaukumā finansējumam no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI), informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.
Pieteikums tiks iesniegts Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūrā (CINEA) līdz 2023. gada 21. septembrim.
"Rail Baltica" projekta Latvijas prioritārās aktivitātes, ko plānots pieteikt trešajā Militārās mobilitātes projektu uzsaukumā "TEN-T pielāgošana civilās aizsardzības divējāda lietojuma vajadzībām", ietver apvienotā autoceļa un dzelzceļa tilta pār Daugavu būvdarbu pirmo kārtu un būvuzraudzību, jauna divlīmeņa šķērsojuma izveidei pār Daugavu Salaspils un Ķekavas novados.
Tāpat prioritārās aktivitātes ietver papildu piecu kilometru autoceļa pieslēguma būvprojekta izstrādi un izbūvi, kas savienos Salaspils Intermodālo kravu termināli ar valsts nozīmes A6 autoceļu un būs piemērots militārās mobilitātes aktivitātēm, kā arī dzelzceļa daļas projektēšanas apjoma palielinājumu un autoruzraudzību, kā arī "Rail Baltica" Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla Ziemeļu daļas estakādes būvniecību starp Prāgas un Maskavas ielām. Plānotā aktivitāte paredz esošā dzelzceļa uzbēruma vietā izbūvēt 235 metrus garu estakādi, kas nepieciešama Eiropas Savienības (ES) standarta militāro kravu virzībai.
"Rail Baltica" projekta Latvijas prioritāro aktivitāšu īstenošanas indikatīvās izmaksas veido 191,07 miljonus eiro, tai skaitā ārvalstu finanšu palīdzību 95,53 miljonus eiro.
Pieteikums iesniegšanai CINEA sagatavots sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL), AS "RB Rail" un tiks izvērtēts atbilstoši uzsaukuma vadlīnijām konkursa kārtībā.
Pieteikuma atbalsta gadījumā, aktivitāšu īstenošanu nodrošinās EDzL un "RB Rail", tas ir organizācijas, kurām SM ir deleģējusi tehnisko kompetenci. Lēmums par projektu uzsaukumā pieteikto aktivitāšu finansējumu no EISI Militārās mobilitātes finansējuma 2021.-2027. finanšu plānošanas periodam un to apmēru gaidāms 2024. gada sākumā. Finansējumu pieteiktajām aktivitātēm Eiropas Komisija piešķir ar 50% atbalsta intensitāti.
Militārās mobilitātes finansējums ir jauns atbalsta veids dalībvalstīm, lai attīstītu transporta infrastruktūru, kas vienlaikus kalpotu gan civilām, gan militārām vajadzībām. Laikposmam no 2021. līdz 2027. gadam EISI Militārās mobilitātes finansējumam atvēlēti 1,737 miljardi eiro, kas tiek sadalīti vairākos uzsaukumos. Trešajā uzsaukumā pieejamais finansējums transporta infrastruktūras projektiem divējāda lietojuma vajadzībām - 793 miljoni eiro. Militārās mobilitātes finansējuma uzraudzību veic CINEA.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028. gada līdz 2030. gadam.