automašīna, saplīsusi automašīna, meitene pie automašīnas
Foto: Shutterstock

Naftas cenas pasaulē šobrīd turpina pieaugt, sasniedzot sen neredzētus līmeņus, un daudzi starptautiskie tirgus analītiķi uzskata, ka pieaugums vēl nav galā. Naftas cenu augšupejai seko arī degvielas cenas, pamatīgi patukšojot autovadītāju maciņus.

Pēdējo trīs mēnešu laikā naftas cenas ir ieņēmušas stabilu augšupejošu virzienu – ASV WTI markas naftas cena kopš jūnija beigām ir augusi par aptuveni 25 dolāriem par barelu. Arī "Brent" naftas cena šajā laika periodā ir piedzīvojusi līdzīgu pieaugumu – par vairāk nekā 30%.

Ceturtdien, 28. septembrī, WTI cena palēcās un pārsniedza 95 dolāru līmeni, kas ir augstākā atzīme kopš 2022. gada augusta. Pēc tam gan kāpums atslāba un cena atkal samazinājās līdz 93,92 dolāriem par barelu.

"Brent" cena pakāpās līdz 96,91 dolāriem par barelu, sasniedzot augstāko līmeni kopš pērnā gada novembra.

Kas liek augt naftas cenai?

Iemesli tam ir vairāki, taču viens no galvenajiem ir naftas tirgus gigantu lēmumi samazināt "melnā zelta" ražošanas apjomus.

Pēdējais lēmums, kas veicināja turpmāku cenas kāpumu, pieņemts nupat, septembrī, kad Saūda Arābija paziņoja, ka naftas ieguves apjomu samazinājums par vienu miljonu barelu dienā, kas bija spēkā kopš jūlija un kam bija jābeidzas septembra beigās, būs spēkā līdz decembra beigām.

Valsts apjomus nolēma samazināt, "lai pastiprinātu OPEC+ valstu piesardzības pasākumus ar mērķi atbalstīt naftas tirgu stabilitāti un līdzsvaru," iepriekš skaidroja Saūda Arābijas Enerģētikas ministrijas pārstāvji.

Arī Krievija paziņojusi par apņemšanos līdz decembra beigām pagarināt termiņu naftas eksporta samazinājumam par 300 000 barelu dienā. Tāpat valsts ierobežojusi degvielas eksportu, un atbildīgās amatpersonas skaidrojušas, ka tas darīts, lai izvairītos no benzīna un dīzeļdegvielas trūkuma vietējā tirgū.

Papildus faktori, kas rada spiedienu uz cenu – pieprasījums turpina saglabāties augstākos līmeņos nekā gaidīts, un sarūk aktivitāte ASV slānekļa naftas ieguvē, skaidro "SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis. ASV naftas urbšanas iekārtu skaits pagājušajā nedēļā samazinājies par 8 platformām līdz 507, kas ir zemākais rādītājs kopš 2022. gada februāra.

Visu šo faktoru rezultātā pašreizējie naftas un produktu uzkrājumi ir zemi, uzsver Gašpuitis. Tas rada pamatīgu spiedienu uz naftas cenu, un kārtējais paziņojums no nozīmīga naftas tirgus spēlētāja liek cenām svārstīties.

Vienlaikus Gašpuitis uzskata, ka Saūda Arābija var slāpēt pašreizējo naftas cenu pieaugumu tikpat ātri, kā tā to veicināja, taču kopējā naftas produktu krīzes atrisināšana nav Saūda Arābijas spēkos. Šeit palīgā varētu nākt Ķīna, palielinot naftas produktu eksporta kvotas, jo valstij ir rezerves pārstrādes jaudas.

Situācija sarežģīta

Kopumā sankcijas pret Krievijas naftas un naftas produktu tirdzniecības aizliegumi Eiropas Savienībā un Apvienotajā Karalistē ir izraisījušas lielu globālā naftas tirgus plūsmu pārkārtojumu, kas radījis nenoteiktību. Tās dēļ kļuvis sarežģīti novērtēt naftas tirgus stāvokli, uzsver Gašpuitis.

Eksperts uzskata, ka Saūda Arābija atkal palielinās naftas ieguves apjomus, tiklīdz būs pārliecināta, ka ir pieprasījums pēc papildu naftas.

"Saūda Arābijai ir pamats uztraukties par globālo naftas pieprasījumu. Tā nav vienīgā, kas "cīnās" ar globālā pieprasījuma prognozēšanu pasaules naftas tirgū. Ja izrādīsies, ka pieprasījums ir lielāks, nekā uzskata Saūda Arābija, vajadzētu vērot ieguves apjomu palielināšanu," uzskata Gašpuitis.

Arī ASV un Rietumu sabiedrotie ir mudinājuši OPEC+ palielināt ražošanas apjomus, lai nodrošinātu zemākas enerģijas izmaksas un palīdzētu pasaules ekonomikai, tomēr OPEC+ valstis apgalvo, ka rīkojas, lai noturētu tirgus stabilitāti.

Kas sagaidāms turpmāk?

Līdz ar šo saspringumu tirgū aizvien biežāk parādās prognozes par nozīmīgā un psiholoģiskā 100 dolāru līmeņa sasniegšanu. Kaut arī eksperti paredz, ka šī atzīme tiks sasniegta un kādu laiku pat, iespējams, turēsies, vairums analītiķu neuzskata, ka tas būs ilgi. Šobrīd gan nav skaidrs, kad situācija atslābs, jo tas būs atkarīgs gan no naftas gigantu turpmākajiem lēmumiem, gan citiem faktoriem.

"Šobrīd naftas cenu kāpums ir salīdzinoši spēcīgs," aģentūrai "Reuters" uzsvēris "CMC Markets" analītiķis Leons Lī. "Eiropas un ASV ekonomikas dati pēdējā laikā ir vājinājušies. Naftas cenas oktobrī var būt svārstīgas," viņš paredz.

Savukārt "TD Securities" eksperts Bārts Meleks "CNBC" norādījis, ka naftas pārstrādes rūpnīcu jaudas turpmākajos mēnešos samazināsies, jo tuvojas rūpnīcu apkopes sezona.

Līdz ar to, ņemot vērā esošo un gaidāmo situāciju tirgū, cenas kādu laiku visdrīzāk turēsies pašreizējos līmeņos. Meleks paudis viedokli, ka straujākais cenu kāpums visdrīzāk ir aiz muguras. Vienlaikus viņš piekrīt viedoklim, ka naftas cenas visdrīzāk šajā līmenī ilgtermiņā neturēsies.

Nesen arī "Goldman Sachs" paaugstinājusi savu 12 mēnešu "Brent" prognozi no 93 dolāriem par barelu līdz 100 dolāriem.

"Kopumā mēs uzskatām, ka 2024. gadā OPEC turēs "Brent" cenu diapazonā no 80 līdz 105 ASV dolāriem," teikts "Goldman" ziņojumā, atsaucoties uz spēcīgu pieprasījuma pieaugumu Āzijas reģionā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!