Sociālās uzņēmējdarbības konkursa "Tam labam būs augt" finālā ceturtdienas pēcpusdienā tika noskaidrotas 2023. gada labākās sociālās uzņēmējdarbības idejas.
Konkursa žūrijas balvu saņēma iniciatīva "Vai viegli uzvilkt bikses?" no Ogres – specializētu apģērbu ražošana cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Skatītāju balsojumā par labāko tika atzīta "BJMK Rokskola" Jelgavā – alternatīva mūzikas izglītība atbalstošā vidē.
Katra ideja saņēma naudas balvu 4000 eiro vērtībā.
Konkursa tiešraide bija skatāma portālā "Delfi".
Žūrijas balva
"Vai viegli uzvilkt bikses?" pārstāve Zane Bērziņa, uz skatuves prezentējot savu ideju, norādīja, ka, ja cilvēks ir spiests pārvietoties ratiņkrēslā, bikšu uzvilkšana var kļūt par vienu no dienas izaicinājumiem. Eiropas Savienībā ir 5-7 miljoni ratiņkrēslu lietotāju, bet veikalu plauktos tikpat kā netiek tirgoti apģērbi, kas būtu piemēroti šiem cilvēkiem.
"Tad, kad mans kursabiedrs žēlojās, ka viņam nav, ko vilkt mugurā, es sapratu, ka man kaut kas ir jādara lietas labā. Es veicu izpēti un atklāju, ka cilvēki ar kustību traucējumiem vēlas, lai viņu apģērbs būtu ne tikai ērts un viegli uzvelkams, bet lai tas būtu arī stilīgs, lai tas labi izskatītos un būtu atbilstošs pasākumam. Jūs taču neejat uz teātra izrādi treniņbiksēs, vai ne?" sacīja sociālā uzņēmēja.
"Tāpēc es radīju apģērbu līniju, šobrīd tā domāta aktīviem vīriešiem, vai nu ratiņkrēslos, vai ar roku, vai kāju protēzēm, vai tādiem, kuriem kāda iemesla dēļ nedarbojas rokas," skaidroja Bērziņa, kura pati demonstrēja savus ražojumus – bikses un jaku ar magnētisku rāvējslēdzēju.
Tas no malas izskatās kā ikdienišķs apģērbs, taču tikai tā lietotājam ir zināmas "slepenās funkcijas", kas atvieglo uzģērbšanu un noģērbšanu.
Uzņēmēja arī informēja, ka pavisam drīz tiks atvērta ražotne Ogrē un būs iespējams elastīgi reaģēt uz tirgus pieprasījumu gan Latvijā, gan ārzemēs.
Iegūtā naudas balva tiks izlietota produktu attīstībai, kā arī tiešsaistes veikala pilnveidošanai un mārketinga vajadzībām.
Pagājušajā gadā konkursa žūrijas balvu saņēma biedrības "Gaismas laiva" projekts "Radīts kustībai", kura ietvaros arī tiek ražoti apģērbi cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Skatītāju balva
Jelgavas sociālā uzņēmuma "BJMK Rokskola" pārstāve Zane Rožkalna, iepazīstinot klātesošos ar savu biznesu, sacīja: "Kad gatavojos šai prezentācijai, es jautāju saviem audzēkļiem, ko viņiem nozīmē "BJMK". Un viņi man atbildēja, ka ar "BJMK" dzīve ir labāka. Kopš pastāvēšanas sākuma mēs esam pozitīvi iespaidojuši apmēram 2000 cilvēku dzīves, kā arī izglītojuši un atbalstījuši 20 jaunos mūzikas pedagogus."
Bet savulaik viss sācies ar dažiem ģitāras entuziastiem, interesentu pulciņš turpinājis strauji pieaugt.
"Mēs sapratām sava darba aktualitāti, tāpēc nākamais loģiskais un reizē arī diezgan neprātīgais solis bija dibināt savu mūzikas skolu, tādu skolu, kur mūziku mācītu tā, kā mums pašiem tas patīk, kā arī ļoti būtiska iezīme – mūzikas izglītība nedrīkst būt ciešanas!" akcentēja Rožkalna.
Tāpēc skolas misija ir: "Baudāma mūzikas izglītība atbalstošā vidē".
Šobrīd ir izkristalizējušies četri galvenie darbības virzieni: profesionālās ievirzes mūzikas programma "Rokmūzika"'; mūzikas interešu izglītības nodarbības visiem vecumiem neatkarīgi no iepriekšējas pieredzes, izglītības, prasmēm un talanta; skaņas un gaismas tehnikas nodrošinājums pasākumos; telpu noma.
Uzņēmums Jelgavā iegādājies 1910. gadā celtu bijušās slimnīcas ēku, ar brīvprātīgo palīdzību ēka atjaunota, iekštelpās saglabājot pēc iespējas vairāk autentisko interjera detaļu.
Šajā ēkā plānots attītīt arī mūzikas radošuma centru, kas būtu atvērts visai sabiedrībai.
"Mēs to redzam kā interaktīvu mūzikas ekspozīciju, kuru varēs apmeklēt komplektā ar kādu no mūzikas darbnīcām vai aktivitātēm, kas būs izstrādātas atbilstoši vecumam un interesēm," ieceres raksturoja uzņēmēja.
Iegūto naudas balvu paredzēts izlietot tehnoloģijām un digitālajiem risinājumiem interaktīvās ekspozīcijas daļai.
2022. gadā skatītāju balsojumā par labāko tika atzīta "Branku jauniešu centra TUVU" ideja izveidot jauniešu "Coffee Shop" pirmās darba pieredzes iegūšanai.
Pārējie finālisti
Konkursa finālistiem tika piešķirtas arī vairākas simpātiju balvas.
Attīstības finanšu institūcija "Altum" savu balvu piešķīra "LeatherWorks" – dabīgās ādas atgriezumu darbnīcai Ogrē. Lai novērstu ādas materiālu nonākšanu atkritumos, "LeatherWorks" ražo baskāju apavus ar zīmolu "Iepēdo" un loka šaušanas ekipējumu.
Sociālās uzņēmējdarbības pionieris Latvijā "Otrā elpa" balvu pasniedza "Remontbufetei" – idejai par remontlietu un būvmateriālu maiņas punkta izveidi. Tur ikvienam būs iespēja gan nodot vairs nevajadzīgos materiālus, gan bez maksas vai par simbolisku samaksu iegādāties sev vajadzīgo, gan iznomāt instrumentus, saņemt konsultācijas un piedalīties dažādās izglītojošās aktivitātēs. Mērķis ir veicināt būvmateriālu ilgtspējīgu izmantošanu, tādējādi samazinot to nonākšanu atkritumos un jaunu resursu patēriņu.
Savukārt "Luminor Bank" apbalvoja zīmolu "Partapis", kas nodrošina tekstila otrreizēju pārstrādi dizaina apģērbos. Zīmols rada jaunus, funkcionālus, unikālus apģērbus no jau esošajiem, taču dažādu iemeslu dēļ vairs nederīgiem apģērbiem un citiem tekstila izstrādājumiem. Tos pāršuj un tādējādi mazina tekstila daudzumu, kas nonāk atkritumos un apkārtējā vidē.
Konkursā tika prezentētas vēl šādas sociālās uzņēmējdarbības idejas: "Crazy pedālis" – velodarbnīca bijušo ieslodzīto nodarbinātībai un resocializācijai; Invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" izglītojošs pasākumu kopums "Sajūtu vakariņas"; "Izglāb rokrakstu!" – izglītojoša galda spēle rakstītprasmes attīstīšanai; radošā maizes laboratorija "Ramala" no Ventspils – alternatīva terapija darbā ar vardarbībā cietušiem un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām; centrā bērniem un jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem "Solis augšup" plānotā inovatīvas akvaponikas sistēmas izveide.
Kopumā konkursā šogad tika saņemti 99 sociālo uzņēmēju un sociālās uzņēmējdarbības ideju autoru pieteikumi no visas Latvijas.
Otrajai kārtai tālāk tika izvirzīti 25 spēcīgākie uzņēmumi un idejas, kuru autori piedalījās prezentācijas prasmju apmācībās, pēc kurām eksperti noteica 10 konkursa finālistus.
Konkursu "Tam labam būs augt" jau ceturto gadu organizē Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija sadarbībā ar "Luminor" banku ar mērķi veicināt jau esošu sociālo uzņēmumu un jaunu sociālās uzņēmējdarbības ideju attīstību, kā arī pastāstīt par šīm idejām visai Latvijai.
Konkursu atbalsta arī labdarības veikalu tīkls "Otrā elpa" un Attīstības finanšu institūcija "Altum".