Uzņēmumu apvienība no Turcijas, kuras sastāvā ir kompānijas "IC Içtaş Inşaat Sanayi Ve Ticaret A.Ş." un "Doğuş İnşaat Ve Ticaret A.Ş.", ir vērsusies tiesā pret Latvijas Republiku par Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmuma atcelšanu un pagaidu noregulējuma piemērošanu SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" iepirkumā "Rail Baltica" pamattrases būvdarbiem Latvijā, informē apvienības pārstāvji.
Piegādātāju apvienības ieskatos IUB pieņemtais lēmums par viena no divu kandidātu izslēgšanu no tik apjomīga un valstiski nozīmīga iepirkuma pašās iepirkuma beigās ir prettiesisks un nav juridiski pamatots.
Jau ziņots, ka Turcijas uzņēmumu apvienība no iepirkuma izslēgta pēc Valsts drošības dienesta (VDD) rekomendācijas. Kas bijis pretenziju pamatā, netiek atklāts. LTV raidījums "de facto" noskaidrojis, ka viena no Turcijas būvfirmām bieži pildījusi Krievijas kompāniju pasūtījumus, tajā skaitā pašlaik pēc "Rosatom" pasūtījuma ceļ pirmo atomelektrostaciju Turcijā.
VDD nav komentējis to, vai Turcijas uzņēmumu apvienība izslēgta no "Rail Baltica" projekta tieši Krievijas partneru dēļ.
Jau vēstīts, ka Eiropas platuma dzelzceļa līnija "Rail Baltica" Latvijā izmaksās četras reizes dārgāk par sākotnēji plānoto, ziņoja "de facto".
Kad pirms sešiem gadiem prezentēja finanšu aprēķinus, "Rail Baltica" Latvijas posma izmaksas bija minētas ap diviem miljardiem eiro, bet tagad tiek pieļauts, ka tas varētu izmaksāt pat četras reizes dārgāk jeb ap astoņiem miljardiem eiro. "Rail Baltica" pamattrasei jābūt gatavai līdz 2030.gadam.
Iepirkums par pamattrases būvniecību noslēdzās septembrī. Saskaņā ar elektronisko iepirkumu sistēmā pieejamo ziņojumu tiesības slēgt līgumu ieguvis Francijas, Polijas un Itālijas kopuzņēmums "E.R.B. Rail Baltica JV". Viņu piedāvātā līgumcena bijusi 3,7 miljardi eiro. Otrs pretendents no Turcijas ar aptuveni pusmiljardu lētāku piedāvājumu finālā noraidīts kā neatbilstošs.
Iepirkumā nosauktie 3,7 miljardi eiro ietver tikai sliežu ceļus un ar tiem saistītās pārbūves. Tam būs jāliek klāt vēl izdevumi par elektrifikāciju, signalizāciju, stacijām un kravu termināļiem un citi. Līdz ar to kopējās izmaksas oficiāli netiek sauktas.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka konkursa otrajā kārtā bija uzaicinātas piedalīties personu apvienība "E.R.B. "Rail Baltica" JV", ko veido "Eiffage Génie Civil SAS" (Francija), "Budimex S.A." (Polija) un "Rizzani de Eccher S.p.A" (Itālija), personu apvienība "Webuild NGE-TSO JV", ko veido Itālijas un Francijas uzņēmumi "Webuild S.p.A.", "NGE Contracting SASU" un "TSO SAS", personu apvienība "OHLA - Gülermak "Rail Baltica" Joint Venture", ko veido "Obrascón Huarte Lain, S.A." (Spānija), "Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş." (Turcija) un "Gülermak Sp. z o.o." (Polija), personu apvienība, ko veido Spānijas uzņēmums "Aldesa Construcciones S.A.", Ķīnas uzņēmums "China Civil Engineering Construction Corporation" un Latvijas uzņēmums SIA "TEK Baltic", kā arī personu apvienība, ko veido Turcijas uzņēmumi "IC İçtaş İnşaat Sanayi̇ ve Ti̇caret A.Ş." un "Doğuş İnşaat Ve Ti̇caret A.Ş.".
Lai arī būvdarbu veicējs atrasts, tomēr aizvien vēl nav visu būvprojektu – ne lielākajai daļai trases, ne saistītajiem objektiem. Šis darbs iekavējies par vismaz gadu, turklāt projektēšanai ir pieprasīts visai ievērojams papildu finansējums – vairāk nekā 40 miljoni eiro.