autobuss, autobusu satiksme
Foto: Shutterstock

Konkurences padome (KP) un AS "Liepājas autobusu parks" 26. oktobrī ir noslēguši Administratīvo līgumu par tiesiskā strīda izbeigšanu par KP lēmumu, ar kuru tika konstatēts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos kartelis.

Uzņēmums ir apņēmies atsaukt pieteikumu tiesā par apstrīdēto KP lēmumu, samaksāt piemēroto naudas sodu par dalību aizliegtā vienošanās, kā arī turpmāk izglītot darbiniekus par konkurences tiesību jautājumiem.

Šā gada 5. janvārī KP pieņēma lēmumu, ar kuru konstatēja AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka” aizliegtu vienošanos VSIA “Autotransporta direkcija” organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem.

Par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu uzņēmumiem piemērots naudas sods kopumā 1,97 miljonu eiro apmērā.

VSIA “Autotransporta direkcija” 2019. gada jūlijā izsludināja iepirkumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālas nozīmes maršrutos ar autobusiem līdz 2030. gadam. Iepirkums tika izsludināts par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu maršrutu tīkla daļās (lotēs), kur jāapkalpo 65 miljoni kilometru gadā.

Iepirkumā kopējais maršrutu tīkls tika sadalīts 16 daļās jeb lotēs ar apjomu no 2,5 līdz 6 milj. kilometru gadā katrā lotē. Vienlaikus iepirkuma nolikums noteica tirgus dalībnieku pakalpojuma apjoma ierobežojumus, ko viens pretendents maksimāli var iegūt konkursā, t.i. ne vairāk kā 15 milj. kilometru gadā.

KP izpētē secināja, ka AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, lai katrs iepirkumā spētu iegūt pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai – 15 miljonus kilometru gadā –, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu (to daļu) sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumā – individuāli vai veidojot apvienības, tādējādi savstarpēji sadalot vienas lotes kilometrus lietas dalībnieku starpā.

Šā gada februārī AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka” pārsūdzēja KP 5. janvāra lēmumu. Administratīvā apgabaltiesa ierosināja trīs atsevišķas tiesvedības. KP un AS “Liepājas autobusu parks” noslēgtais Administratīvais līgums ir pamats tiesvedības ar AS “Liepājas autobusu parks” izbeigšanai, un šajā daļā Konkurences padomes lēmums kļūs neapstrīdams.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!