Foto: EPA/Scanpix/LETA

Neskatoties uz Rietumvalstu piemērotajiem aizliegumiem un sankcijām Krievijas enerģētikas produktiem, Krievijas nafta aizvien nonāk ASV militārajās piegādes ķēdēs, ziņo "The Washington Post".

Grieķijas jēlnaftas rūpnīca "Motor Oil Hellas", kas apgādā ASV militāros spēkus, iepriekš paziņoja, ka dažus mēnešus pēc tam, kad Rietumvalstis piemēroja aizliegumus Krievijas naftas eksportam, tā pārgājusi uz citiem degvielas piegādes avotiem. Tomēr izrādās, ka naftas pārstrādes rūpnīcas jauniegūtā degviela patiesībā aizvien ir Krievijas nafta, kas vienkārši mainījusi piegādes ķēdes, liecina "Washington Post" veiktā kuģniecības datu analīze.

Pēc Rietumvalstu piemērotajiem aizliegumiem Krievija savu jēlnaftu sāka piegādāt caur naftas uzglabāšanas termināli Turcijā, no kura tā atkal tika nosūtīta Grieķijai, tādējādi sanāk, ka, mainot vairākus īpašniekus, Grieķija saņem to pašu naftu, ko pirms sankcijām.

Precīzs Krievijas izcelsmes jēlnaftas daudzums, ko ASV militārpersonas iegādājušās, nav zināms, taču līguma ar "Motor Oil Hellas" vērtība kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā tuvojas miljardam ASV dolāru, kas ir ievērojams pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, atsaucoties uz organizācijas "Project on Government Oversight" izpēti, raksta "Business Insider".

Dati uzrāda, ka kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā vismaz 56% naftas apjoma, kas tika piegādāti "Motor Oil Hellas", nāca no šī Turcijas termināļa, savukārt aptuveni 69% jēlnaftas apjoma, kas tika nosūtīti uz termināli, bija Krievijas izcelsmes.

"Lai gan daļa piegāžu uzņēmumam "Motor Oil Hellas", iespējams, notiek saskaņā ar sankcijām un embargo, šī dinamika aizvien nostāda Pentagonu neērtā situācijā: no vienas puses, ASV valdība sūta uz Ukrainu miljardiem dolāru vērtus ieročus, bet, no otras puses, tā visticamāk, pērk produktus, kas satur Krievijas fosilo degvielu, kas ir galvenais Krievijas kara mašinērijas ekonomiskais dzinējspēks," paziņojuši pētnieki.

Viņi uzsver, ka Krievija visdrīzāk "nojaukusi pēdas" Rietumvalstīm mēģinājumos samazināt tās ienākumus, ierobežojot enerģijas tirdzniecību.

Iepriekš ārvalstu mediji ziņojuši, ka pērn Maskava sapulcināja slepenu "ēnu tankkuģu" floti, lai slēptu savas naftas izcelsmi un atrastu apvedceļus, lai apietu sankcijas. Izskatās, ka vismaz daļēji tas ir izdevies.

Arī citi pētnieki uzsvēruši, ka Krievijas nafta, visticamāk, tiek pārdota ievērojami virs Rietumvalstu noteiktajiem cenas griestiem, kas ir 60 ASV dolāri par barelu, pateicoties šai "ēnu tankkuģu" flotei, kā arī paaugstinātajām piegādes izmaksām, kas maskē patiesās izmaksas, ko maksā klienti, raksta "Financial Times".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!