plastmasas pudeles, bundžas, plastmasas pārstrāde
Foto: Shutterstock

Eiropas patērētāju aizstāvji un divas vides aizsardzības grupas ir iesniegušas juridisku sūdzību Eiropas Komisijai par iespējamiem maldinošu informāciju, ko izplatījuši starptautiski pārtikas giganti "Coca-Cola", "Danone" un "Nestle", apgalvojot, ka to plastmasas ūdens pudeles ir "100% pārstrādātas", raksta "BBC".

Organizācijas apgalvo, ka pudeles nav pilnībā izgatavotas no pārstrādātiem materiāliem, uzsverot, ka uzņēmumi norādījuši, ka to produkti ir videi draudzīgāki, zaļāki vai ilgtspējīgāki, nekā tas patiesībā ir. Tas var maldināt patērētājus, kuri cer palīdzēt planētai, izvēloties ilgtspējīgus produktus.

Sūdzība Eiropas Komisijai ir vērsta uz uzņēmumu apgalvojumiem, ka to vienreizējās lietošanas plastmasas ūdens pudeles ir vai nu 100% pārstrādātas vai 100% pārstrādājamas.

Eiropas Patērētāju organizācija, ko atbalsta vides grupas "Client Earth" un ECOS, norādījusi, ka apgalvojums ir maldinošs, it īpaši, ja to papildina ar īpašiem attēliem vai logo.

Organizācijas uzsver, ka pudeles nekad nav pilnībā izgatavotas no pārstrādātiem materiāliem, un iespēja tās pārstrādāt ir atkarīga no vairākiem faktoriem, tostarp no pieejamās infrastruktūras.

"Pierādījumi ir skaidri – plastmasas ūdens pudeles vienkārši netiek atkārtoti pārstrādātas, lai tās kļūtu par jaunām pudelēm," sacīja "ClientEarth" juriste Rosa Pričarda.

"100% pudeļu pārstrādes līmenis tehniski nav iespējams, un tas, ka pudeles ir izgatavotas no pārstrādātas plastmasas, nenozīmē, ka tās nekaitē cilvēkiem un planētai." "Ir svarīgi, lai uzņēmumi otrreizējo pārstrādi neuztvertu kā plastmasas krīzes panaceju, tā vietā tiem jākoncentrē centieni uz plastmasas samazināšanu," viņa uzsvēra.

"Coca-Cola" pārstāvji uzsvēruši, ka uzņēmums "strādā, lai samazinātu izmantojamā plastmasas iepakojuma daudzumu, un kompānija investē, lai savāktu un pārstrādātu līdzvērtīgu iepakojuma daudzumu, ko tā izmanto".

"Mēs uz iepakojuma norādām tikai tādu informāciju, ko var pamatot, un skaidri norādītas visas atbilstošās prasības, lai patērētāji varētu izdarīt apzinātu izvēli," teikts kompānijas paziņojumā.

"Dažiem uz iepakojumiem publicēta informācija, lai veicinātu izpratni par pārstrādi, tostarp par to, vai mūsu iepakojumi ir pārstrādājami un vai tie ir izgatavoti no pārstrādāta satura," norāda kompānija.

"Mēs smagi strādājam, lai samazinātu izmantojamā plastmasas iepakojuma daudzumu; lai kopā ar partneriem vadītu investīcijas un atbalstītu iepakojuma cirkulāciju, kā arī skaidri nodotu ziņu patērētājiem, kuri vēlas izdarīt apzinātu izvēli," uzsvēris "Nestlé" pārstāvis.

"Kopš 2018. gada "Nestle" ir samazinājusi neapstrādāta plastmasas iepakojuma daudzumu par 10,5%, un mēs esam ceļā uz to, lai līdz 2025. gada beigām nepārstrādājamās plastmasas daudzumu samazinātu par vienu trešdaļu," viņš norādījis.

Paziņojumā "Danone" norāda: "Mēs stingri ticam iepakojuma apriteu un turpināsim investēt un organizēt kampaņu savākšanas un pārstrādes infrastruktūras uzlabošanai kopā ar mūsu partneriem."

Ja Eiropas Komisija sūdzībai piekritīs, tā varēs organizēt koordinētu atbildi starp visu iesaistīto valstu patērētāju aizsardzības iestādēm, kuras pēc tam var rīkoties atbilstoši saviem ieskatiem, raksta "BBC".

Tas varētu ietvert aicinājumu uzņēmumiem labot situāciju vai naudas sodu uzlikšanu valsts robežās. Komisijai šajā gadījumā nav tiesību pašai piemērot sodus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!