Ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē tuvojas iepirkšanās "drudzis", ko dēvē par Melno piektdienu. Šajā dienā tirgotāji sola piedāvāt zemas cenas un pārsteidzoši ekonomiskus pirkumus. Tomēr ne visi solījumi reklāmās ir patiesi, tāpēc Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sagatavojis padomus par drošu un gudru iepirkšanos Melnajā piektdienā, lai palīdzētu atšķirt patiesi izdevīgus darījumus no maldinošiem.
- Ja cilvēks labprātāk izvēlas iepirkties tiešsaistē, ir saprotams, ka tad nav iespējams uzlaikot vai kā citādi pārliecināties, ka izraudzītā prece der, tāpēc šajos gadījumos ikvienam ir tiesības atgriezt pirkumus 14 dienu laikā, nenorādot atteikšanās iemeslu.
PTAC iesaka lēmumu par preču atgriešanu paziņot tirgotājam rakstiski, piemēram, izmantojot e-pastu. Tomēr jāņem vērā, ka ir pirkumi, kas nav piemēroti atgriešanai, piemēram, ceļojumi, pārtika vai citas preces, kam ir īss derīguma termiņš un personalizētas preces.
- Pastāv tiešsaistes veikala reklāmas, kas par neticami zemām cenām pārdod preces, kas pieejamas visās varavīksnes krāsās? Šķiet, ka šīs reklāmas seko. Tās uzstāj, ka zemās cenas ir pieejamas tikai esošajā dienā, bet nākamajā preces būs jau pazudušas kā rīta rasa.
Visticamāk, ka šādi tiešsaistes veikali nodrošina preču piegādi tieši no ražotāja jeb tā dēvēto dropshipping, skaidro PTAC. Tas ir likumīgi, bet patērētājs var saskarties ar sarežģījumiem, jo visbiežāk preču ražotājs atrodas Tālajos Austrumos, un tas var radīt problēmas, ja ir nepieciešama atgriešana. Turklāt ne vienmēr piedāvātās preces atbilst Eiropas veselības un kvalitātes standartiem.
- Daudzi tiešsaistes veikali izmanto tādus manipulatīvus paziņojumus kā "gandrīz izpārdots" vai "atlikušas tikai trīs preces".
Šādas mārketinga stratēģijas ir pazīstamas kā maldinošās saskarnes jeb "dark patterns", kas izstrādātas, lai ietekmētu patērētāju un piespiestu viņu veikt neapdomīgus pirkumus, skaidro patērētāju tiesību aizstāvji.
Vai piedāvājums patiešām ir tik lielisks, kā šķiet, ja nav laika to apsvērt? Ieteicams neļauties steidzīgu lēmumu pieņemšanai.
Ja kārotā prece tomēr ir izpārdota, iespējams, ka citur var būt alternatīvi un pat lētāki piedāvājumi.