Veikalu tīklu pārstāvju sniegtās atbildes "Delfi Bizness" liecina, ka iepirkumu grozi un rati tirdzniecības vietās regulāri tiek uzraudzīti un tīrīti un pircējiem, kuru rīcība nav pieņemama, tiekot aizrādīts.
Uzrauga un rūpējas
"Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja Everita Bičkova stāsta, ka "paralēli iepirkumu grozu centralizētajai tīrīšanai, kad tie regulāri tiek nogādāti uz centrālo noliktavu mazgāšanai, grozi tiek pārbaudīti arī ikdienā uz vietas veikalā".
Par iepirkumu grozu tīrību veikalā rūpējoties uzņēmums, kas nodrošina arī konkrētā veikala uzkopšanu. Arī centralizēto mazgāšanu nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs.
Tāpat kā par iepirkumu groziem, arī par iepirkumu ratu tīrību rūpējas uzkopšanas kompānija, kas nepieciešamības gadījumā veic arī ratu mazgāšanu ikdienā. "Jāpiebilst, ka mazāka formāta veikalos arī veikalu darbinieki uzrauga un rūpējas par iepirkumu grozu un ratu tīrību," informē Bičkova.
"Ja apsargs ir fiksējis, ka ratos neatbilstoši noteikumiem tiek pārvadāts bērns vai četrkājainais draugs, viņam ir tiesības aizrādīt un lūgt iepirkumu ratus lietot atbilstoši mērķim. Šī iemesla dēļ veikala vadība, apsekojot veikalu ikdienā, norāda uzkopšanas kompānijai, ja nepieciešams iztīrīt ratus un grozus papildus jau ierastajām tīrīšanas reizēm," apliecina "Rimi" pārstāve.
Tiek tīrīti un dezinficēti
"Maxima Latvija" korporatīvo komunikācijas projektu vadītāja Raina Anna Ločmele uzsver, ka "ratiņi un iepirkumu grozi regulāri tiek apsekoti, novietoti tiem paredzētajās vietās, kā arī uzturēti kārtībā, tai skaitā tīrīti un dezinficēti".
Iepirkumu ratiņu un grozu apsekošanu veic veikalu zāles darbinieki. "Papildus tam tiek veikts regulārs iekšējais monitorings ratiņu un groziņu tīrības nodrošināšanai. Darbinieki seko līdzi, lai klientiem tie vienmēr ir pieejami tīri un kārtīgi, pēc vajadzības nodrošinot to mazgāšanu, labošanu un nomaiņu," apgalvo Ločmele.
Viņa atzīst: "Reizēm ir situācijas, kad klientu mazie suņi tiek likti iepirkumu ratiņos, taču šādos gadījumos veikala darbinieki pēc iespējas aicina tos ņemt rokās, jo ratiņi nav paredzēti suņu pārvadāšanai."
Turklāt arī veikalā esot izvietota informācija, kas aicina pircējus ar maziem suņiem ņemt tos rokās.
"Aicinām mūsu klientus ievērot šo prasību, jo iepirkumu ratiņi paredzēti pirkumu pārvadāšanai, kā arī bērnu sēdināšanai īpaši paredzētā vietā. Šo prasību ievērošana ir būtiska, lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, kā arī ievērotu visas nepieciešamās higiēnas prasības," mudina "Maxima" pārstāve.
Atbilstoši instrukcijām
"Lidl Latvija" pārstāvis Ingars Rudzītis stāsta, ka "atbilstoši iekšējām instrukcijām visi "Lidl" veikalu ratiņi un groziņi tiek periodiski mazgāti".
"Ja veikala darbinieki ikdienā pamana, ka kādi ratiņi vai groziņi ir acīmredzami netīri, tad tos atsevišķi nomazgā," viņš piebilst.
"Ja bērni ar zābakiem tiek likti stāvus ratiņos, apsardzes un veikala darbinieki mēdz vecākiem aizrādīt, jo tas ir gan nehigiēniski, gan bērnam nedroši," uzsver Rudzītis, aicinot pircējus izmantot veikala nodrošinātos risinājumus mazuļu pārvadāšanai iepirkumu ratos.
Risks – minimāls
SIA "Elvi Latvija" valdes locekle Laila Vārtukapteine saka: "Tā kā "Elvi" ir franšīzes tīkls, individuālie rīcības algoritmi inventāra tīrīšanai dažādos veikalos mazliet atšķiras, taču visās tirdzniecības vietās tie ir saskaņoti ar Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) speciālistiem, lai nodrošinātu visu drošas pārtikas aprites prasību izpildi."
"Lielākajā daļā "Elvi" veikalu pilna ratu un grozu tīrīšana un dezinfekcija ar virsmu apstrādes līdzekļiem notiek reizi nedēļā, taču ikdienas apkope tiek nodrošināta katru dienu vai pat vairākas reizes dienā, ja tiek konstatēts, ka radies acīmredzams piesārņojums – kaut kas izlijis, izbiris. Ratu un grozu apkopi veic veikala darbinieki," viņa skaidro.
Vārtukapteine gan uzsver, ka "iepirkumu rati un grozi ir produktu pārvietošanas rīki, kuros tiek likta iepakota produkcija, kas tiešā veidā nesaskaras ar ratu un grozu virsu, līdz ar to risks, ka tie var tiešā veidā ietekmēt pārtikas drošību, ir minimāls".
"Nedz groziņos, nedz ratos pircēji neliek produktus, ko varētu lietot bez tālākas apstrādes vai izpakošanas. Tieši šī iemesla dēļ veikalos netiek konstanti uzraudzīta pircēju uzvedība, lietojot ratus un grozus. Protams, konstatējot ārkārtas gadījumus, darbinieki iesaistās, taču šādas situācijas ir ļoti retas," viņa saka.
"Bērni parasti tiek pārvadāti speciālā ratu nodalījumā, kas paredzēts mazuļa iesēdināšanai un nav izmantojams produktu likšanai, arī mājdzīvnieku uzturēšanās "Elvi" pārtikas veikalos ir ļoti reta. Neatliekama ratu un grozu tīrīšana visbiežāk jāorganizē tad, kad tiek konstatēts mehānisks piesārņojums," teic "Elvi Latvija" valdes locekle.
Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) komentārs
PVD Pārtikas izplatīšanas uzraudzības daļas vadītāja Vineta Grīnberga:
"Ikviena pārtikas uzņēmuma pienākums ir ieviest un uzturēt uzņēmuma paškontroles sistēmu, kuras ietvaros ir izstrādāti mazgāšanas un dezinfekcijas pasākumi, tostarp iepirkumu grozu un ratu kopšana.
PVD, veicot pārbaudes uzņēmumos, pārliecinās, vai uzņēmums ievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības, tostarp apseko iepirkumu ratu un grozu higiēnisko stāvokli un uzkopšanas procedūru atbilstību (uzkopšanai paredzēto vietu, pielietojamos līdzekļus un uzkopšanas regularitāti).
Tāpat pārbaudes laikā tiek pievērsta uzmanība iepirkšanās ratu un grozu higiēniskajam stāvoklim – tīrībai.
Konstatējot pārkāpumus, PVD tos fiksē pārbaudes protokolā, par konstatēto informē veikala vadītāju. Naudas sodus par šādu pārkāpumu nepiemēro."