Konkurences padome (KP) noslēgusi olu, zivju, piena, gaļas, graudu un maizes produktu tirgus uzraudzības otrās daļas pētījumu par graudu un maizes produktu tirgu, "Delfi Bizness" informēja padomē.
Konkurences uzraugi secinājusi, ka mazumtirdzniecības piegādes ķēdes posmā Latvijā saražotām precēm periodiski tiek piemērots lielāks uzcenojums nekā ārpus Latvijas ražotām precēm.
KP konstatējusi, ka maizes un graudu produktu grupā vairākām Latvijā saražotām precēm mazumtirdzniecības piegādes ķēdes posmā tiek piemērota atšķirīga cenošanas politika nekā ārpus Latvijas saražotām precēm. Piemēram, Latvijā saražotiem kviešu miltiem to vidējais uzcenojums ir bijis lielāks nekā ārpus Latvijas saražotiem miltiem. Arī Latvijā ražotie griķi vidēji tika cenota dārgāk nekā ārvalstīs ražotie griķi.
Savukārt Latvijā saražota rudzu maize no 2022. gada februāra līdz novembrim tika cenota lētāk nekā ārpus Latvijas ražota rudzu maize, taču jau pēc 2022. gada decembra mazumtirgotāju posmā Latvijā saražota rudzu maize tika cenota dārgāk nekā ārpus valsts saražotā.
Vienlaikus konkurences uzraugi secinājuši, ka atsevišķām maizes un graudu produktu precēm tieši Latvijā ražotām precēm mazumtirgotāju posmā cenas ir bijušas zemākas nekā ārpus Latvijas ražotām precēm. Piemēram, baltmaize, kas tiek ražota Latvijā, vidēji tika cenota par 21% lētāk nekā ārpus Latvijas ražota baltmaize.
Līdzīgu situāciju KP konstatējusi arī Latvijā ražotiem spageti makaroniem mazumtirdzniecības piegādes ķēdes posmā, proti, Latvijā ražotie spageti makaroni tika cenoti lētāk nekā ārpus Latvijas ražotie.
KP konstatēja, ka maizes un graudu produktu grupas precēm, t. i., kviešu miltiem, griķiem, spageti makaroniem un maizei, ja ražotājs tās saražojis pēc mazumtirgotāja pasūtījuma kā tīkla privātā zīmola preci, tiek piemērota zemāka iepirkuma cena.
Nereti piegādātājs ražo gan mazumtirgotāja privātās preču zīmes preces, gan vienlaikus ražotāja neatkarīgā zīmolu preces, kas pēc sastāva ir identiskas. Ražošanas izmaksas šādām precēm ir identiskas, taču to iepirkuma cenas būtiski atšķiras, secinājusi padome.
Tieši ražošanas posmā produkts veido visas ražošanas, iepakojuma un pārējās izmaksas, turpretī mazumtirdzniecības posmā tiek nodrošināta pārdošana, kur veidojas ar to saistītās izmaksas. Taču KP konstatēja, ka arvien lielāks uzcenojuma īpatsvars veidojas tieši mazumtirdzniecības posmā. Tādējādi mazumtirgotāju godīgai tirdzniecības praksei un labticības un godprātības ievērošanai darījumos veidojas aizvien lielāka nozīme, ņemot vērā, ka šis piegādes ķēdes posms kļūst arvien ietekmīgāks, uzsver KP.
Konkurences uzraugi uzsver, ka mazumtirgotājiem ir jābūt īpaši uzmanīgiem, lai tie pret saviem piegādātājiem situācijās, kad viens un tas pats piegādātājs ražo gan sava neatkarīgā zīmola preces, gan arī pašzīmola preces, kas turklāt pēc sastāva ir identiskas, izturētos atbilstoši godīgai tirdzniecības praksei un neveiktu Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likumā noteiktās aizliegtās darbībās vai darbības, kas neatbilst prasībām par labticību un godprātību darījumos.