Trešdien valdība ārkārtas sēdē aptaujas kārtībā atbalstīja desmit miljonu eiro piešķiršanu VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz), kas nepieciešams, lai nodrošinātu valsts publiskās dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktību, informēja Satiksmes ministrijā (SM).
Finansējums atbilstoši spēkā esošajai likumdošanai ir daļējs valsts saistību segums un tas tiks piešķirts no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
SM skaidro, ka valsts budžetā paredzētais finansējums ir mazāks nekā dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, tāpēc jautājums tiek risināts, piešķirot finansējumu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Valstī spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka valsts pienākumu piešķirt finansējumu gadījumos, ja publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam veidojas finanšu līdzekļu deficīts, kas saistīts ar neiegūtajiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem un infrastruktūras nodrošināšanas izmaksu segšanu.
SM atzīmē, ka situācijā, kad kravu pārvadājumu tirgus ir svārstīgs un pārvadājumu apjomi samazinās, dzelzceļa infrastruktūru ir nepieciešams saglabāt un uzturēt darbderīgā stāvoklī. Tostarp LDz turpina iekšējo procesu pārskatīšanu un tehnoloģisko procesu maiņu, lai panāktu izmaksu samazināšanu un efektivitātes paaugstināšanu. Tiek īstenota biznesa modeļa maiņa, pilnveidojot komercdarbību, samazināts vadības un darbinieku skaits.
Vienlaikus ministrijā norāda, ka pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā ir praktiski neiespējama darbības modeļa izveide, kurā nav nepieciešams valsts atbalsts, finanšu līdzsvara nodrošināšanā, līdzīgi kā visiem citiem Eiropas Savienības publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem.
Saskaņā ar starptautisko finanšu pārskatu standartu vadlīnijām sagatavotā LDz 2022. gada pārskata datiem 2022. gadā saimnieciskās darbības rezultāts ir norādīts kā 24 358 998 eiro zaudējumi pirms valsts finanšu līdzsvara maksājumiem. Ministrijā uzsver, ka valdības piešķirtais desmit miljonu eiro maksājums ir LDz 2023. gada ietvaros nepieciešamais, minimālais maksājums no valsts, lai nodrošinātu Dzelzceļa likumā noteiktās valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja funkcijas.
Jau ziņots, ka LDz koncerna konsolidētais apgrozījums šogad deviņos mēnešos bija 194,94 miljoni eiro, kas ir par 7,4% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn, bet koncerns strādāja ar 730 000 eiro zaudējumiem pretstatā peļņai pērn.
Vienlaikus LDz māteskompānijas neto apgrozījums 2023. gada deviņos mēnešos bija 123,39 miljoni eiro, kas ir par 18,9% vairāk nekā 2022. gada attiecīgajā periodā, savukārt LDz zaudējumi šogad deviņos mēnešos pieauga un bija 14,415 miljoni eiro.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze", loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".