Robežšķērsošanas vietā “Terehova”  - 3
Foto: Publicitātes foto

Lielākajā robežšķērsošanas vietā (RŠV) uz Latvijas – Krievijas robežas – RŠV "Terehova" – noslēgumam tuvojas infrastruktūras uzlabošanas darbi, ziņo VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ).

Tostarp ir modernizēta apkures sistēma, inženiersistēmas, kā arī gandrīz visā teritorijā atjaunots asfalta segums. Sākotnēji modernizācijas otrā posma ietvaros, kas paredz uz Latvijas – Krievijas robežas strādājošo kontroles dienestu darba apstākļu uzlabošanu bija paredzēts izbūvēt termināli pasažieru bagāžas kontrolei un modernizēt administratīvās ēkas inženierkomunikācijas, tomēr 2023.gadā pieņemts lēmums projektā realizēt katlu mājas modernizācijas darbus, uzlabot inženierkomunikācijas un atjaunot asfalta segumu.

"Kopā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldi pārskatījām prioritātes, fokusējoties uz pasākumiem, kas ir pašlaik nepieciešamākie un efektīvākie, sniegs lielāko ieguvu ilgtermiņā un ļaus maksimāli lietderīgi izmantot piešķirto granta programmas finansējumu," skaidro VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

VID ģenerāldirektora vietnieks muitas jomā, Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls papildina, ka modernizācijas plāni veidoti aptuveni pirms pieciem gadiem, balstoties uz tā brīža aplēsēm par robežšķērsošanas vietas prognozēto noslodzi. Pēdējo gadu ģeopolitiskie satricinājumi jau rada izmaiņas gan preču piegādes ķēdēs, gan pasažieru plūsmās, un, iespējams, nākotnē šīs pārmaiņas varētu kļūt tikai lielākas, viņš pieļauj.

Turklāt būvdarbu un būvniecības materiālu sadārdzināšanās dēļ tika prognozēta teju divkārša izmaksu palielināšanās un iepriekš plānotās piebūves – rokas bagāžas pārbaudes termināļa – būvniecībai papildus būtu nepieciešams atrast aptuveni 0,8 miljonus eiro.

Ievērojot šos apstākļus – izmaiņas ģeopolitiskajā situācijā, kontroles dienestu prioritātes, prognozētās pārmaiņas kravu un pasažieru plūsmās, būvdarbu sadārdzināšanos, pēc konsultācijām ar dienestiem, kuri veic robežkontroli, un EEZ finanšu instrumenta granta piešķīrējiem kā racionālākais risinājums tika pieņemts lēmums pārplānot projektu, atliekot iepriekš iecerēto rokas bagāžas pārbaudes termināļa būvniecību, un pārtraukt 2022.gadā noslēgto līgumu ar izvēlēto būvnieku SIA "Pillar Contractor".

VNĪ noslēgtās vispārējās vienošanās ietvaros tika izsludinātas vairākas cenu aptaujas identificētajiem jaunajiem darbiem. Saimnieciski izdevīgākos piedāvājumus apkures sistēmas modernizācijai un automatizācijai, inženierkomunikāciju sistēmas modernizācijai un asfalta seguma atjaunošanai iesniedza SIA "Hagberg Construction". Visu līgumu kopējā summa ir aptuveni 1,2 miljoni eiro (bez PVN).

RŠV "Terehova" modernizācijas projekts tiek īstenots vairākos posmos, nepārtraucot kontroles dienestu darbu. Kopējie ieguldījumi RŠV "Terehova" modernizācijā ir 10,19 miljoni eiro (bez PVN).

RŠV "Terehova" modernizācijas projekta pirmā posma lielākais darbu apjoms īstenots līdz 2022.gadam. Tā ietvaros tika uzbūvēta jauna muitas kontroles ēka padziļinātu pārbaužu veikšanai, veikta darba vietu pielāgošana, pārbūvēti un paplašināti seši kontroles paviljoni un nojumes.. Projekta kopējās izmaksas sasniedza 8,35 miljonus eiro (bez PVN).

Modernizācijas projekta otrais posms tiek finansēts no EEZ finanšu instrumenta; ieguldījumi ir 1,4 miljoni eiro (bez PVN), no tā EEZ finanšu instrumenta finansējums ir 85% un nacionālais līdzfinansējums 15%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!