Konkurences padome (KP) atgādina, ka saskaņota sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama.
Jau ziņots, ka KP piemērojusi naudas sodu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB) par konkurenci kropļojošām darbībām. Sodu biedrība plāno segt no apdrošinātāju veiktajām iemaksām LTAB, un paredzams, ka vairāku faktoru kombinācijā šo iemaksu apjomi varētu pieaugt.
- Vairāk par piemēroto sodu un apdrošinātāju plānoto rīcību iespējams izlasīt publikācijā Augs apdrošinātāju iemaksas LTAB; 'Balcia' gatava vērsties tiesā. Kā tas ietekmēs OCTA cenas?
Reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu OCTA prēmiju sadārdzināšanos saistībā ar piemēroto sodu, KP atgādina, ka saskaņota naudas soda pārlikšana uz patērētāju pleciem var radīt konkurences tiesību pārkāpuma risku.
2023. gada nogalē KP pieņēma lēmumu, kurā secināja, ka LTAB noteiktā iestāšanās maksa dalībai biedrībā ir kavējusi jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu OCTA tirgū, tādā veidā ierobežojot konkurenci. KP LTAB piemēroja naudas sodu 336 086 eiro.
KP uzsver, ka naudas sods piemērots tieši LTAB, kuras biedru darbība aptver visu OCTA tirgu Latvijā. KP vērtējumā, LTAB ir jāievēro sevišķa piesardzība, lai piemērotais naudas sods nelabvēlīgi neietekmētu patērētājus, ņemot vērā, ka OCTA polises nodrošināšana katram transportlīdzeklim, kurš piedalās ceļu satiksmē, ir obligāts pienākums.
Lai arī tirgus dalībniekiem ir rīcības brīvība naudas soda samaksai nepieciešamo finanšu līdzekļu organizēšanā, KP atgādina, ka ir aizliegtas arī vienošanās, ar kurām tieši vai netieši tiek noteiktas preču vai pakalpojumu cenas.
OCTA tirgus dalībniekiem to noteiktās prēmijas un to aprēķina politika ir jānosaka neatkarīgi no citiem tirgus dalībniekiem, uzsver KP.
Padome turpinās uzraudzīt LTAB un OCTA tirgus dalībnieku rīcības atbilstību konkurences tiesību regulējumam, it sevišķi gadījumā, ja būs novērojama potenciāli saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana.