Latvijā ēdināšanas nozares apgrozījums pagājušajā gadā bija kopumā apmēram 800 miljoni eiro, kas ir 1,4% no Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP), sacīja Latvijas Restorānu biedrības (LRB) prezidents Jānis Jenzis.
"Lai arī kopumā ēdināšanas nozare uzrāda rekordlielu apgrozījumu un arī nomaksāto nodokļu apjomu, apgrozījums lielā mērā ir inflācijas radīts," skaidroja Jenzis, piebilstot, ka apgrozījuma rādītājam nav korelācijas ar nozares rentabilitāti, tādēļ nevar teikt, ka nozarei ietu labāk nekā pēdējos gados.
Viņš arī pauda viedokli, ka nozare jau četrus gadus ir krīzes situācijā.
Komentējot nodokļu jautājumu, Jenzis minēja, ka, vērtējot ēdinātāju kopējo samaksāto nodokļu apmēru pret nozares apgrozījumu, tas ir krietni virs vidējā, proti, ēdinātāji nodokļos nomaksā virs 30% no apgrozījuma. "Salīdzinājumam, citās nozarēs tas var būt tikai 3-4%," atzīmēja LRB vadītājs.
Tāpat Jenzis norādīja, ka kopumā izaicinājumi ēdinātājiem joprojām ir ļoti lieli - Covid-19 pandēmijai sekoja Krievijas sāktā karadarbība Ukrainā, kas joprojām ietekmē ārvalstu tūristu skaitu un lielo pasākumu organizētājiem rada piesardzību. Nozari ir skārusi arī inflācija, jo ir kritusies klientu maksātspēja, kā arī ir kāpušas energoresursu cenas.
"Šie visi faktori noved pie tā, ka nozarē samazinās spēlētāju skaits," uzsvēra Jenzis. Šādu tendenci viņš novērojis ne tikai Rīgā, bet arī reģionos.
Taujāts par nozares spēju pietuvoties pirms pandēmijas līmenim, LRB vadītājs sacīja, ka Latvija diemžēl ir pēdējā vietā "tūristu atgūšanas" rādītājā, un tādēļ cieš arī ēdinātāji. "Nav jābūt ekspertam, lai, izejot cauri Vecrīgai, redzētu daudzas brīvas telpas, no kurām uzņēmumi ir aizgājuši," pauda Jenzis, skaidrojot, ka šāda situācija lielā mērā ir saistīta tieši ar tūrisma nozari.
Tāpat viņš norādīja, ka ir arī daudzi uzņēmumi, kuriem liekas, ka iet ļoti labi un pie viņiem nevar norezervēt galdiņu, bet tas, pēc Jenža teiktā, nozīmē, ka šie uzņēmēji ir atraduši iespējas necelt cenas. "Ir atsevišķi ļoti populāri koncepti, bet tie ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi restorāni," minēja LRB vadītājs.
Kā vienu no iespējamiem risinājumiem tūristu plūsmas atjaunošanai Jenzis minēja darbu pie jaunu pasažieru pārvadātāju piesaistes un veco, piemēram, "Tallink", atgriešanas. Tāpat viņš pauda, ka ir nepieciešams darbs pie tūrisma mārketingu tieši Rīgas pilsētai, kas tradicionāli ir bijusi tūristu iecienīta.