Latvijas – Krievijas robeža
Foto: Publicitātes foto/VNĪ

Pēc divām VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) izsludinātajām cenu aptaujām ir zināmi būvnieki žoga izbūvei 113 km garumā jeb aptuveni divām trešdaļām no jauna izbūvējamā žoga (180 km) uz Latvijas – Krievijas robežas, informē VNĪ.

Noslēdzoties cenu aptaujai par žoga izbūvi atsevišķos posmos (124 km), līgumi par žoga izbūvi astoņās lotēs (kopā 64,9 km) no 14 tiks slēgti ar četriem uzņēmumiem – SIA "Citrus Solutions", SIA "Hagberg Construction", SIA "Nordes būve", VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs". Kopējā līgumu summa par žoga izbūvi astoņās lotēs ir 50,2 miljoni eiro (ar PVN).

"Ievērojot visus apstākļus, tostarp purvaino un sauso zonu attiecību robežas joslā, kopumā esam apmierināti ar projektā uzņemto tempu. Sagaidām, ka tuvāko mēnešu laikā būs zināmi būvnieki visam no jauna izbūvējamajam žogam uz Latvijas – Krievijas robežas, bet, iestājoties piemērotiem laika apstākļiem, sāksies aktīvi darbi prioritārajos posmos," skaidro VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Prioritārajos posmos, kur par žoga izbūvi divās lotēs jeb 28,7 km garumā šā gada sākumā tika noslēgti līgumi ar SIA "Citrus Solutions" un SIA "Hagberg Construction", ir uzsākti projektēšanas darbi, lai jau pavasarī varētu sākties fiziska žoga būvniecība.

Trešdien, 31. janvārī noslēdzās pieteikumu iesniegšana atkārtotajā cenu aptaujā kopumā sešās lotēs, kur iepriekšējās cenu aptaujas beidzās bez rezultāta. Savus pieteikumus iesniedza septiņi pretendenti. Šie ir sarežģītākie posmi purvainajās zonās, kur tiek meklēts līdzsvars starp žoga risinājumiem un izmaksām. Tādēļ būvniecības darbu iepirkumā ir paredzēta iespēja iesniegt vairākus piedāvājuma variantus ar trīs dažādiem risinājumiem žoga izbūvei purvainajās zonās.

"Būvējot robežapsardzības infrastruktūru uz Latvijas – Krievijas robežas, VNĪ ņem vērā pieredzi, kas gūta, strādājot purvainajās zonās pie Baltkrievijas robežas. Mēs vēlētos izveidot inovatīvu un ilgmūžīgu pontonu risinājumu ar žogu, kura kalpošanas laiks ir vismaz 50 gadu. Taču ļoti daudz kas būs atkarīgs no pieejamajiem resursiem. Ne velti atkārtotajā cenu aptaujā pretendenti ir aicināti iesniegt piedāvājumus vairākiem risinājuma variantiem, lai varētu izvēlēties vispiemērotāko gan drošības, gan finansiālajā ziņā," skaidro VNĪ valdes locekle.

Tāpat noslēgumam tuvojas sarunas ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem par starpresoru vienošanos noslēgšanu par žoga izbūvi atsevišķos posmos. Lai lieki nekavētos ar veicamajiem darbiem, VNĪ 26. janvārī izsludināja pirmo cenu aptauju žoga materiālu iegādei. Pretendenti piedāvājumus var iesniegt līdz 2024. gada 9. februārim.

Drīzumā tiks izsludinātas vēl vairākas aptaujas būvniecības procesa nodrošināšanai, jo šīs sadarbības ietvaros VNĪ darbosies kā ģenerāluzņēmējs, nodrošinot būvdarbu vadību, būvuzraudzību un atbildēs par būvniecības procesa norisi.

6. februārī Ministru kabinets atļāva VNĪ uzņemties finansiālās saistības žoga, kur tas iepriekš nav ticis izbūvēts, izbūvei prioritāro posmu otrajā kārtā par 50,2 miljoniem eiro (ar PVN), kā arī atļāva noslēgt starpresoru vienošanos ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem par žoga izbūvi aptuveni 20 km garumā.

Visos posmos aptuveni 180 km garumā, kur iepriekš nav bijis izbūvēts žogs, VNĪ ir veikusi faktiskās situācijas auditu. Tādējādi ir iegūta pilnīga un visaptveroša informācija par faktisko situāciju dabā, kas ļauj precīzi plānot un starp iesaistītajām pusēm dalīt veicamos darbus, tostarp atmežošanu vietās, kur tā nav veikta, apaugumu noņemšanu iepriekš atmežotajos posmos, zemes vienību atsavināšanu valsts robežas joslā, ja tāda ir nepieciešama. Audita rezultāti tiek izmantoti arī robežapsardzības infrastruktūras izbūvei paredzēto tehnisko specifikāciju sagatavošanā.

Latvijas – Krievijas robeža ir 283,6 kilometrus gara. Patlaban VNĪ prioritāte ir jau izbūvētās infrastruktūras pabeigšana un žoga izbūve posmos, kur tā nav. Plānots, ka žoga izbūve varētu tikt noslēgta līdz 2024. gada beigām, savukārt pārējās infrastruktūras izbūve ir plānota līdz 2025. gadam. Šobrīd uz Latvijas – Krievijas robežas jāizbūvē aptuveni 180 kilometri žoga un vismaz 53 kilometri robežapsardzības infrastruktūras.

Šobrīd robežas joslas infrastruktūra ir izbūvēta aptuveni 230 km garumā, tostarp ir izveidotas patruļtakas (koka laipas vai sasmalcinātas koksnes klājuma segums (šķelda), dabiskās grunts seguma ceļš un caurtekas) un četri iekaramie (trošu) tilti. Savukārt žogs ir izbūvēts aptuveni 99 km garumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!