Sūtījumu nozarei pagājušais gads ekonomiskās situācijas un lielās inflācijas dēļ bija grūts, atzīst SIA "Omniva" valdes loceklis Gusts Muzikants.
Viņš norādīja, ka sūtījumu tirgus nav izolēts no pārējās ekonomikas, tostarp, piemēram, mazumtirdzniecība pagājušajā gadā uzrādīja samērā vājus rezultātus - 2023. gadā vienīgie mēneši, kad mazumtirdzniecība salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu pieauga, bija janvāris, februāris un decembris.
Muzikants arī atzīmēja, ka mazumtirdzniecībā pagājušajā gadā apgrozījums Latvijā samazinājās kopumā par 2,1%, tostarp tieši nepārtikas produktu mazumtirdzniecībā, ar ko pārsvarā strādā sūtījumu kompānijas, kritums bija 2,3%.
"Līdz ar to kopumā ekonomiskā situācija nebija diez ko spoža," sacīja Muzikants.
Savukārt komentējot e-komercijas segmentu, viņš norādīja, ka šajā segmentā situācija bija nedaudz labāka. "Ir redzams, ka 2023.gadā pieaugums ir 2,1%. Taču arī te redzama interesanta tendence, ka pieaugums ir vērojams pirmajā gada pusē līdz jūlijam, bet pēc tam sākas kritums. Tas nozīmē, ka gads kopumā nav bijis viegls," piebilda "Omniva" pārstāvis.
Pēc viņa teiktā, situāciju lielā mērā ietekmēja inflācija.
"Pirmkārt, cilvēki ir vairāk tendēti pārdomāt savus pirkumus, mazāk ir impulsīvu pirkumu, un, internetā iepērkoties, mums diezgan bieži sanāk impulsīvi pirkumi. Otrkārt, inflācija rada papildu spiedienu uz uzņēmumu izmaksām un atalgojumu darbiniekiem," minēja Muzikants.
Tādējādi viņš pauda, ka kopumā pagājušajā gadā bija daudz pretvēju un situācija sūtījumu biznesā Latvijā nebija viegla.
"Lai mazinātu inflāciju, tiek celtas centrālo banku likmes, bet vienlaikus tas nozīmē, ka no ekonomikas tiek izņemts ievērojams naudas apjoms. Mēs to labi jūtam. Šobrīd izskatās, ka inflācija sāk stabilizēties un ir cerības, ka otrajā pusgadā varbūt kritīsies arī EURIBOR likmes," sacīja "Omniva" pārstāvis.
Muzikants arī piebilda, ka tas nozīmētu, ka cilvēkiem parādīsies mazliet vairāk naudas un līdz ar to ir potenciāls izaugsmei arī tirdzniecībā.
"Turklāt, pēc mūsu domām, izaugsmei e-komercijā Latvijā ir jābūt, jo, ja mēs salīdzinām sevi ar citām valstīm - Zviedriju, it īpaši Lielbritāniju -, cilvēku skaitam, kas iepērkas internetā, vēl ir ļoti liela vieta izaugsmei. Latvija nav sliktā pozīcijā, bet ir, kur augt," pauda Muzikants.
Viņš arī uzsvēra, lai gan 2023.gads sūtījumu nozarē bija grūts, ir cerības, ka šajā gadā notiks stabilizācija - "Omniva" ar piesardzīgu optimismu skatās nākotnē.
"Vienlaikus es gribu pieminēt, ka mums vienalga pieauga apgrozījums, it īpaši sadaļā, kas ir no Eiropas sūtītās preces. Tāpat pieaugums ir tajos sūtījumos, ko cilvēki sūta viens otram kā privātpersonas. Te es arī saskatu izaugsmes potenciālu, un domājams, ka izaugsme pat varētu būt straujāka nekā e-komercijas sūtījumu segmentā," minēja Muzikants.