rēķins, kredīta maksājums
Foto: Shutterstock

Katrs piektais iedzīvotājs (20%), kuram mēnesī ir jāveic vismaz viens regulārais maksājums, finansiālu grūtību gadījumā primāri veiktu elektrības rēķina apmaksu, liecina "Kredītinformācijas Biroja" veiktā iedzīvotāju aptauja.

Kā nākamos aptaujātie izvēlētos veikt mobilā telefona rēķina apmaksu (13%), hipotekārā kredīta ikmēneša maksājumu (12%), īres maksājumu (12%) un apkures rēķinu (11%).

Starp tiem aptaujātajiem, kuriem ik mēnesi ir jāveic mājokļa kredīta vai īres maksājums, šie rēķini ir bijuši ar augstāko prioritāti, attiecīgi 65% un 62%.

"Dažāda sadzīves elektronika un mobilie sakari ir kļuvuši par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu, un neviens nevēlas palikt bez elektrības vai saziņas iespējām, visticamāk, tādēļ šie maksājumi izvirzījušies priekšgalā," informē "Kredītinformācijas Biroja" izpilddirektors Intars Miķelsons, piebilstot, ka turklāt elektroenerģijas vai mobilo sakaru atslēgšana var notikt salīdzinoši operatīvi.

Savukārt tiem, kuriem ir hipotekārā kredīta saistības vai nedzīvo savā īpašumā, ir būtiski nodrošināt sev "jumtu virs galvas", un lieki ar to nevēlas riskēt.

Vecuma grupā no 50 līdz 60 gadiem iedzīvotājiem būtiski svarīgāka nekā citām vecuma grupām ir elektrības rēķina (28%) un mobilā telefona rēķina apmaksa (19%) , bet jauniešiem no 18 līdz 29 gadiem – īres maksājums (26%). Kamēr laukos dzīvojošiem izteikta prioritāte ir elektrības rēķins (34%), rīdziniekiem – īres maksājums (19%) un apkures rēķins (16%).

Salīdzinoši retāk kā primāro finansiālu grūtību gadījumā aptaujātie, kas maksā par noteiktiem pakalpojumiem, apmaksātu ūdens, interneta, gāzes, televīzijas, fiksētā telefona un citus rēķinus.

Visbiežāk aptaujātie minējuši, ka ik mēnesi viņiem ir jāapmaksā elektrības rēķinu (87%), mobilā telefona rēķinu (87%) un interneta rēķinu (81%), kam seko ūdens rēķins (74%), dzīvokļa vai mājas apsaimniekošanas rēķins (63%) un apkures rēķins (62%). Salīdzinot ar 2015. gada pētījumu, iedzīvotāji būtiski retāk norādījuši, ka ir jāapmaksā televīzijas rēķins, bankas izsniegtā patēriņa kredīta ikmēneša maksājums, fiksētā telefona rēķins un studiju kredīta ikmēneša maksājums.

Pētījumu 2024. gada februārī ir veicis uzņēmums "Norstat", aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!