rīgas lidosta, rix, avio, lidošana, ceļošana,
Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", kura vasarā sekmīgi emitēja obligācijas 340 miljonu eiro apmērā, nu, kā informē uzņēmumā, aizņēmusies vēl 40 miljonus eiro.

"airBaltic" sabiedrisko attiecību pārstāvji skaidro, ka kompānija īstenojusi 2024. gada maijā emitēto nodrošināto obligāciju ar 14,50% procentu likmi papildu laidienu 40 miljonu eiro apmērā. Uzņēmuma finanšu direktors Vitolds Jakovļevs norādīja, ka šī nauda saņemta ar izdevīgākiem nosacījumiem nekā iepriekšējie 340 miljoni.

Uzņēmum skaidro par izdevīgumu, ka tas saistīts ar atmaksas brīži. Proti, "papildu emisijai ir aptuveni 10,1% "efektīvā ienesīguma likme", līdz pirmstermiņa izpirkšanas (call option) datumam 2026. gada maijā, kad uzņēmums, kā iepriekš minējis, vēlas dzēst savas saistības refinansējot tās uz izdevīgākiem nosacījumiem. Šobrīd gan obligācijas tiek pārdotas par cenu virs nominālvērtības — 112,5% no nominālās vērtības. Kompānija skaidro, ka: "Tas nozīmē, ka "airBaltic" piesaista aptuveni 45 miljonus eiro, savukārt termiņa beigās būs jāatmaksā jau vairs 40 miljoni eiro."

Kopējā aizņemtā summa ar obligācijām šobrīd ir 380 miljoni eiro.

Papildu līdzekļi, kā skaidro uzņēmumā, palīdzēs lidsabiedrībai nostiprināt savu finansiālo stāvokli un nodrošināt finansiālo elastību. "Mēs vēlamies palielināt savu naudas atlikumu," skaidro Jakovļevs, piebilstot, ka 40 miljoni eiro ir maksimālā summa, ko kompānija, nerīkojot jaunu obligāciju emisiju, varēja vēl aizņemties.

""airBaltic" regulāri izvērtē stratēģijas, lai mazinātu makroekonomiskās un nozarei raksturīgās problēmas, tāpēc pašreizējā situācijā likviditātes avotu pieejamības uzlabošana ir saprātīga pieeja. No šīs emisijas gūtie ienākumi stiprinās "airBaltic" likviditātes stāvokli, kas ļaus turpināt īstenot stratēģiskās iniciatīvas," teikts kompānijas paziņojumā.

Paredzams, ka norēķini par obligācijām notiks 2024. gada 24. oktobrī, un tās tiks kotētas "Euronext Dublin" biržā.

Papildus aizņemtie 40 miljoni ir saistīti ar jau pavasarī veikto emisiju. Proti, "airBaltic" šī gada jūlija sākumā bija jādzēš 2019. gadā emitētas obligācijas 200 miljonu eiro vērtībā. Uzņēmums, kā tas ir ierasts ar obligācijām, plānoja parādu refinansēt, emitējot jaunas obligācijas jau 2023. gadā. Tomēr tas neizdevās. Parādu atdošanas termiņam tuvojoties izskaņai, maijā "airBaltic"" emitēja 5,25 gadu (5 gadi un 3 mēneši) nodrošinātās obligācijas 340 miljonu eiro vērtībā ar 14,50% procentu likmi.

Attiecīgi 200 miljoni tika izmantoti, lai atmaksātu parādu, bet 140 ieguldīti uzņēmuma attīstībā.

Jāmin, ka procentu likme tolaik tika vērtēta kā augsta. Finanšu izdevums "Bloomberg", redzot augsto obligāciju kupona likmi, raksturoja Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" emitētās obligācijas ar terminu "junk bonds", proti, augsta riska aizdevums.

Arī finanšu eksperts "INVL Family Office" vadītājs Andrejs Martinovs "Delfi Bizness" sacīja, ka ir labi, ka parādu refinansēt ir izdevies un uzņēmumam pavērās iespēja virzīties uz priekšu. "Slikta ziņa, ka cena šai iespējai ir ļoti augsta, kas var arī traucēt sasniegt šo gaišo nākotni. Vieglāka dzīve "airBaltic" menedžmentam nekļūs, un valstij kā akcionāram riski nav mazinājušies, tie pat ir pieauguši," uzskata eksperts.

Proti, kompānijai ik gadu investoriem jāmaksā ievērojama summa procentu maksājumos.

Aviokompānijas vadība sacīja, ka obligāciju emisija ir bijis svarīgs solis, lai 2024. gadā vai 2025. gada sākumā varētu virzīties uz uzņēmuma akciju kotēšanu biržā (IPO). Un, kad tas būtu noticis, tad, uzlabojoties finanšu rādītājiem, "airBaltic" varēs vienoties ar investoriem par ātrāku obligāciju dzēšanu vai zemāku procentu likmi.

Tomēr arī ceļš uz IPO nav bijis viegls. Pagaidām nav zināms, kad kompānija beidzot varētu startēt biržā. Septembrī daudzus samulsināja fakts, ka šķietami "pagaisa" pusmiljards eiro no uzņēmuma pamatkapitāla. 2. septembra pēcpusdienā publiski kļuva zināms, ka "airBaltic" samazinās pamatkapitālu par 571,293 miljoniem eiro, kas tiks novirzīti iepriekšējos gados uzkrāto zaudējumu segšanai. Tādējādi pēc samazināšanas "airBaltic" pamatkapitāls būs 25,179 miljoni eiro.

Tolaik satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) skaidroja, ka zaudējumi jau ir notikuši un šī nauda faktiski jau nav bijusi, bet pamatkapitāla samazināšana saistīta ar grāmatvedības sakārtošanu pirms IPO.

Konkrēts IPO laiks un specifiskas detaļas vēl aizvien nav minētas.

"Air Baltic Corporation" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995. gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 97,97% akciju, kamēr pārējiem akcionāriem pieder 2,03%.

ziņa papildināta ar 3. rindkopu

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!