"4finance" nepietiekami izvērtējis kredītņēmēju maksātspēju; jāmaksā 285 tūkstošu eiro sods
Foto: Shutterstock

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis lēmumu pret AS "4Finance", plašāk pazīstama ar zīmoliem "SMScredit", "Ondo.lv" un "Vivus.lv", par īstenotu negodīgu komercpraksi – nepietiekamu kredītņēmēju maksātspējas vērtēšanu.

AS "4Finance" datus par patērētāja saistībām saņēmusi tikai no viena no kredītinformācijas birojiem jeb tikai no AS "Crefo birojs", kas ir pretrunā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu.

AS "4Finance" patērētājiem izsniegusi aizdevumus, kaut gan tos nedrīkstēja piešķirt, ja būtu zināma informācija par patērētāja visām esošajām saistībām.

PTAC piemērojis soda naudu 285 000 eiro apmērā. Saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizsardzības likumu maksimālā piemērojamā soda nauda par negodīgas komercprakses pārkāpumiem Latvijā ir 300 000 eiro. Soda noteikšanā PTAC ņēmis vērā to, ka AS "4Finance" labprātīgi piekrita un nodrošināja datu saņemšanu no visiem kredītinformācijas birojiem.

Ņemot vērā datus par AS "4Finance" izsniegtajiem kredītiem, datus par apjomiem, kas tika cedēti un norakstīti zaudējumos, kā arī veicot aprēķinus, PTAC noteica, ka patērētājiem radīto zaudējumu apmērs varētu būt ne mazāks kā 3 367 307,8 eiro.

Patērētāju tiesību aizsardzības likums uzliek pienākumu kredīta devējam iegūt informāciju, kas iekļauta visu kredītinformācijas biroju datubāzēs. Šobrīd Latvijā ir divi kredītinformācijas biroji – AS "Kredītinformācijas birojs" un AS "Crefo birojs". PTAC veica pārbaudi un konstatēja, ka AS "4Finance" saņem tikai daļējus datus par patērētāja saistībām, kas ir pretrunā ar regulējumu un neļauj pilnībā izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu.

2020. gadā AS "4Finance" apņēmās nodrošināt tādu kredītinformācijas biroja pieslēgumu, lai iegūtu pilnīgus datus par patērētāja saistību apmēru un ikmēneša maksājumu lielumu.

Ja kredītu devējs datus par patērētāju saistībām pieprasa tikai no viena kredītinformācijas biroja un nepieprasa, lai dati tiek iegūti no visiem, tad tas neiegūst visaptverošu un pilnīgu informāciju par patērētāju esošajām saistībām un nevar pilnvērtīgi izvērtēt patērētāju maksātspēju. Neatbilstoša maksātspējas izvērtēšana var patērētājus novest pārmērīgās kredītsaistībās. Tas savukārt rada grūtības atmaksāt kredītus, kā arī padziļina finanšu grūtības, uzsver PTAC.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!