Līdz 1.decembrim sabiedrības apspriešanai ir nodots Sabiedrības veselības pamatnostādņu projekts 2011.- 2017.gadam, kurā kā viena no stratēģijām iedzīvotāju veselības uzlabošanai ir tieši neveselīgu vielu un pārtikas aplikšana ar papildus apgrūtinājumiem, mudinot iedzīvotājus izvērtēt sava uztura paradumus.
Sarunas valdībā notiks, tiklīdz projekts tiks izskatīts valsts sekretāru sanāksmē, kas varētu notikt nākamā gada sākumā, līdz ar to priekšlikuma apspriešana valdībā "nākamgad pavisam noteikti notiks".
Pēc Šneidera teiktā, jebkādu reālu priekšlikumu par nodokļa lielumu vai apliekamajām pozīcijām noteikšanai nepieciešama vienprātība ar Ekonomikas un Finanšu ministrijām.
Jau ziņots, ka "Nozare.lv" aptaujātie tirgotāji atzīst, ka saprot Latvijas Ārstu biedrības prezidenta Pētera Apiņa rūpes par sabiedrības veselību, tomēr PVN likmes paaugstināšanas priekšlikums saldinātajiem dzērieniem līdz 30% būtu rūpīgi jāizvērtē.
Veikalu tīklā "Elvi" pārdotās limonādes un saldinātie dzērieni aizņem apmēram 38% no bezalkoholisko dzērienu kategorijas. "Jebkura veida papildu nodoklis veicinās apgrozījuma kritumu, jo iedzīvotāju pirktspēja ir krietni sarukusi," sacīja Grigāne-Drande.
"Nodokļu likmes paaugstināšana sadārdzinātu šo preču cenas veikalu plauktos, kas, ņemot vērā iedzīvotāju zemo pirktspēju, negatīvi iespaidotu arī šo dzērienu pārdošanas apjomus," atzina "Rimi Latvia" mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa, norādot, ka vislielāko apgrozījuma daļu no bezalkoholiskajiem dzērieniem "Rimi" un "Supernetto" veikalos veido ūdens un minerālūdeņi, otra populārākā grupa ir sulas un nektāri, bet trešo vietu ieņem dažādi gāzētie dzērieni, tostarp limonādes.
Arī "Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš norāda, ka tirgotāji šādu iniciatīvu vērtē krasi negatīvi. "Augsto nodokļu dēļ jau tagad Latvijā šie dzērieni ir dārgāki nekā daudzviet Eiropas Savienībā," sacīja Andiņš, piebilstot, ka saldinātie dzērieni aizņem aptuveni 30% no dzērienu grupas, kurā ir arī negāzēts ūdens, kvass, sulas un nektāri.
"Vispirms būtu jāvērtē, kāds ir rosināto nodokļu izmaiņu mērķis. Ja mērķis ir uzlabot iedzīvotāju veselību un ēšanas paradumus, tad vai tas būs sasniedzams ar nodokļa palielinājumu atsevišķai produktu grupai, kurai tāpat krītas pārdošanas apjomi? Drīzāk nepieciešams vairāk izglītot patērētājus par veselīgu uzturu, tai skaitā pilnveidojot dažādas skolu programmas. Tāpat varētu apsvērt PVN likmes samazināšanu dārzeņiem un augļiem, lai veicinātu to patēriņu, kas patlaban ir salīdzinoši zems," uzskata SIA "Palink" mārketinga vadītāja Agnes Upīte-Upeniece.
Kā ziņots, pērn februārī stājās spēkā grozījumi likumā par akcīzes nodokli, kas paredzēja, ka bezalkoholiskajiem dzērieniem akcīzes nodokļa likme tiek palielināta no diviem latiem uz četriem latiem par 100 litriem.