Finanšu stabilitātes nodeva tika ieviesta no 2011.gada sākuma, bet no 2012.gada tika dubultota nodevas likme no 0,036% uz 0,072% no nodevas objekta.
Nodevas mērķis ir stiprināt finanšu sistēmu, lai nepieciešamības gadījumā finansētu pasākumus, kas mazinās grūtībās nonākušo kredītiestāžu negatīvo ietekmi uz citiem finanšu tirgus dalībniekiem, kā arī vismaz daļēji kompensētu valsts budžeta līdzekļus, kas novirzīti situācijas stabilizēšanai finanšu sektorā.
Patlaban spēkā esošā kārtība paredz finanšu stabilitātes nodevas ieņēmumu novirzīšanu valsts pamatbudžetā. Analizējot nodevas uzkrājumu apjomu un atsevišķa fonda izveidošanas lietderību, FM secina, ka uzkrājumi atsevišķā finanšu stabilitātes fondā pārskatāmā laika periodā nebūtu pietiekami, lai reaģētu uz iespējamu nākotnes finanšu krīzi.
FM sagatavojusi informatīvo ziņojumu par finanšu stabilitātes nodevu, kurā rosina patlaban saglabāt esošo kārtību, ieņēmumus no finanšu stabilitātes nodevas ieskaitot valsts pamatbudžeta kopējos ieņēmumos. Informatīvo ziņojumu pirmdien, 9.jūlijā, plāno izskatīt Ministru kabineta komiteja.
Ziņojumā teikts, ka krīzes ietekmē banku zaudējumi 2009. un 2010.gadā ir līdzvērtīgi peļņai kopš 2002.gada. Lai izvairītos no līdzīgiem satricinājumiem nākotnē, varētu būt lietderīgi pielietot stabilitāti veicinošu instrumentu finanšu sektorā, kas mazinātu finanšu krīzes varbūtību nākotnē un radītu finanšu resursu buferi iespējamās krīzes ietekmes kompensēšanai.
Finanšu stabilitātes nodeva banku sektoram 2011.gadā izmaksāja 2,4 miljonus latu, kas ir 0,2% no banku sektora 1,31 miljarda latu zaudējumiem 2009., 2010. un 2011.gadā, vai 1,2% no banku, kas gadu noslēdza pozitīvi, peļņas 2011.gadā.
Finanšu stabilitātes nodevu administrē Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK). FKTK lēš, ka nodevas administrēšanas izmaksas 2012.gadā būs 65 262 lati. Ja tiktu pieņemts lēmums par finanšu stabilitātes nodevas fonda izveidošanu, augtu administrēšanas izmaksas, aprēķinājusi FKTK.
FM norāda, ka finanšu stabilitātes nodevai ir regulējošs raksturs, kas ar minimāliem līdzekļiem veicina līdzsvaru starp sabiedriskajām un privātajām interesēm, palielinot augstāka riska darījumu cenu, tādējādi mazinot finanšu sektora motivāciju tos uzņemties un mazinot iespējamos negatīvos blakusefektus tautsaimniecībai. Finanšu stabilitātes nodevas likums nosaka nodevas objektus - kredītiestādes saistību kopsumma taksācijas perioda beigās mīnus noguldījumi, kas pakļauti noguldījumu garantiju shēmai, hipotekārās ķīlu zīmes un pašu kapitāla subordinētais kapitāls. Pēc būtības nodevas objekts ir, piemēram, īstermiņa aizņēmumi starpvalstu tirgos, skaidro FM.
Ziņojumā norādīts, ka kopš 2008.gada novembra banku sektors no valsts ir saņēmis atbalstu 1,2 miljardu latu apmērā. Savukārt Latvijas Komercbanka ziņojumam pievienotā dokumentā norāda, ka finanšu krīzes laikā banku sektora glābšanas pasākumos iesaistījās ne tikai valsts, bet arī privātais sektors, kas banku kapitālā ieguldīja aptuveni vienu miljardu latu, kā arī nodrošināja pietiekami augstu banku sektora likviditātes rādītāju.
FM informatīvajā ziņojumā raksta, ka banku sektors ir tautsaimniecībai nozīmīgs ne tikai kā finanšu pakalpojumu nodrošinātājs, bet arī kā kvalificētu darba vietu radītājs un nodokļu maksātājs. Banku sektora kopējie maksājumi valsts budžetā 2008.gadā sasniedza maksimumu ar 179, 2 miljoniem latu, 2010.gadā samazinoties līdz zemākajam punktam 90,5 miljonu latu apmērā.
Banku sektora nodokļu maksājumi budžetā 2009.gadā samazinājās par vienu procenta punktu salīdzinājumā ar 2008.gadu. Banku nodokļu maksājumi 2008.gadā veidoja 3,5% no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrētajiem nodokļu ieņēmumiem, bet 2009.gadā - 2,5%. Kaut arī ir novērojams nodokļu maksājumu neliels skaitlisks palielinājums 2010. un 2011.gadā, ekonomiskās izaugsmes kontekstā īpatsvars kopējos nodokļu ieņēmumos saglabājies 2,5% apmērā no VID administrēto nodokļu ieņēmumiem, norāda FM.
Lielāko daļu no banku sektora veiktajiem nodokļu maksājumiem veido darbaspēka nodokļi - iedzīvotāju ienākuma nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Atalgojums banku sektorā strādājošajiem ir lielāks nekā tautsaimniecībā vidēji - 2011.gada pēdējā ceturksnī strādājošo mēneša vidējā bruto darba samaksa finanšu un apdrošināšanas sektorā bija 989 lati, salīdzinot ar 475 latiem mēneša vidējo bruto samaksu tautsaimniecībā.
Savukārt uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumu apjoms samazinājies no 82,1 miljona latu 2008.gadā līdz 0,8 miljoniem latu 2010.gadā. 2011.gadā novērojama situācijas uzlabošanās, uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumam sasniedzot 7,2 miljonus latu.
Saskaņā ar VID informāciju banku sektora maksājumi budžetā 2009.gadā saruka par 81,3 miljoniem latu jeb 45%, salīdzinot ar 2008.gadu. Salīdzinājumam - valsts pamatbudžeta ieņēmumi 2009.gadā samazinājās par 1,2 miljardiem latu jeb 23,4%, salīdzinot ar 2008.gadu. Banku sektorā bija novērojams straujāks darbības samazinājums, salīdzinot ar kopējām ekonomikas attīstības tendencēm, norāda FM.
Finanšu stabilitātes nodevas maksājumi par 2011.gada taksācijas periodu 2,4 miljonu latu apmērā veido 2,3% no banku sektora maksājumiem.
Banku sektors sedz arī FKTK uzturēšanas izmaksas - 2011.gadā ieņēmumi FKTK uzturēšanas izmaksu segšanai bija 4,118 miljoni latu, 2012.gadā paredzams neliels pieaugums līdz 4,178 miljoniem latu.
FM ziņojumā teikts, ka, pieņemot lēmumu par finanšu stabilitātes nodevas ieviešanu, tika plānoti papildu ieņēmumi budžetā 3,018 miljonu latu apmērā 2011.gadā un 4,024 miljoni latu 2012. un 2013.gadā.
Finanšu stabilitātes nodevas maksājumu veic avansa veidā par kalendāro gadu. Gadam beidzoties, nodevas apmērs tiek pārrēķināts atbilstoši kredītiestāžu kalendārā gada rādītājiem. Par 2011.gadu kā finanšu stabilitātes nodeva valsts budžetā tika iemaksāti 3,17 miljoni latu, taču šis apmērs tika koriģēts, samazinot to par 800 000 latu, informē FKTK.
FM ziņojumā norādīts, ka kopējais banku sektora finanšu stabilitātes nodevas maksājums par 2012.gada taksācijas periodu būtu 4,772 miljoni latu, taču par 2011.gadu avansa maksājumos ir konstatētas pārmaksas un trīs nodevas maksātāji neveiks maksājumus, jo to avansa maksājums par 2011.gadu pārsniedz 2012.gadā veicamo finanšu stabilitātes nodevas avansa maksājumu, tādējādi plānotie finanšu stabilitātes nodevas ieņēmumi par 2012.gada taksācijas periodu ir 3,962 miljoni latu.