Foto: DELFI

Palielinot akcīzes nodokli autogāzēm, maksimālais tās gala cenas pieaugums būs 1,54 santīmi par litru. Tādējādi Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas paustais viedoklis par autogāzes cenas kāpumu līdz 70 santīmiem ir maldīgs, paziņojumā medijiem norāda Finanšu ministrija (FM).

Akcīzes nodoklis naftas gāzēm harmonizē Eiropas Savienībā (ES). Pašlaik ES noteiktais minimālais nodokļa līmenis autogāzēm ir 88 lati par 1000 kilogramiem, taču ir paredzēts to palielināt. Šobrīd aptuvenā autogāzes cena Latvijā ir 40 santīmi par litru. Palielinot akcīzes nodokli, tās cena sasniegs ne vairāk kā 41,54 santīmus par litru.

Ņemot vērā autogāzes blīvumu (0,55 kg/litru), akcīzes nodokļa slogs pašreiz ir 5 santīmi par 1 autogāzes litru, savukārt benzīnam – 28,9 santīmi par 1 litru. Taču ir jāņem vērā fakts, ka autogāzes patēriņš atkarībā no uzstādītās autogāzes iekārtas un inžektora sprauslu veida ir aptuveni par 10-20% (dažos avotos pat 25%) lielāks nekā benzīna patēriņš, tādējādi akcīzes nodokļa slogs autogāzei ir vērtējams kā 6 santīmi uz 1 litru ekvivalenta degvielas patēriņa apjomu, pieņemot, ka autogāzes patēriņš ir par 20% lielāks nekā benzīna.

Līdz ar to pašlaik akcīzes slogs, lai nobrauktu vienādu attālumu – 100 kilometrus, autogāzei ir aptuveni 4 reizes zemāks nekā bezsvina benzīnam.

Lai mazinātu atšķirības akcīzes nodokļa slogā starp degvielas veidiem, būtu jāpaaugstina akcīzes nodoklis autogāzei līdz 161 eiro (113,15 lati) par 1000 kilogramiem un tas tuvinātos tam nodokļu slogam, ko paredz pēdējie priekšlikumi ES minimālā nodokļa līmeņa autogāzes pārskatīšanā un paaugstināšanā, ir pārliecināta FM.

Paredzamā ietekme uz valsts budžetu pēc akcīzes nodokļa palielināšanas 2014. gadā būs 2,8 miljoni latu, savukārt 2015. un 2016. gadā sasniegs 3 miljonus latu.

Šobrīd Ministru kabineta (MK) uzdevums ir virzīt attiecīgo likumprojektu (palielinājumu) kopā ar budžetu, kā arī izvērtēt tālāku pieaugumu nākamajos gados, ko FM plāno darīt pēc 2014. gada budžeta apstiprināšanas Saeimā.

FM arī norāda, ka Ekonomikas ministrija gan uzskata, ka FM piedāvātais solis ir pārāk zems, tāpēc iespējama diskusija, kad attiecīgie likumprojekti tiks virzīti izskatīšanai MK.

Jau ziņots, ka Latvijā autogāzes akcīzes nodokļa jautājums ir kā sociālās spriedzes mazināšanas jautājums, jo ierindas autobraucējs iegūst iespēju izmantot lētāku degvielu, savukārt Eiropā ir tendence visas akcīzes nodokļu likmes izlīdzināt un, ievērojot šo principu, autogāzes cena var sasniegt 70 santīmus litrā, norādījis Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis.

Viņš uzsver, ka Eiropā degvielas akcīzes nodokļa likmes izlīdzināšanu vērtē pēc energoietilpības. Tiesa, arī pēc šī kritērija gāzes nodokļa likme tomēr būtu vismazākā, salīdzinot ar dīzeļdegvielu un benzīnu. Eiropā neviens neskatīšoties, vai likmes paaugstināšana risina sociālos jautājumus vai mazina sociālo spriedzi. Karčevskis norāda, ka patlaban Eiropa plāno palielināt minimālo gāzes akcīzes likmi un to noteikt 161 eiro (114 latu) apmērā, un šī norma var tikt drīzumā pieņemta. Tas autogāzes litru sadārdzinātu par 1,5 santīmiem. Līdz ar to pašreizējais Ekonomikas ministrijas ierosinājums ir tuvu Eiropas priekšlikumiem. Vienlaikus Karčevskis norāda, ka, ja Eiropa ilgtermiņā lemtu par autogāzes nodokļa likmes pielīdzināšanu benzīnam, tad pēc šodienas cenām gāzes litrs sasniegtu 70 santīmus litrā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!