Foto: DELFI

Latvijas Gāzes asociācija (LGA) plāno uzsākt parakstu vākšanu pret Ekonomikas ministrijas ieceri no nākamā gada palielināt akcīzes nodokli autogāzei no 90 uz 112 latiem par tonnu, portālu "Delfi" informēja asociācija.

Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs norāda, ka autogāzi šobrīd izmanto jau vairāk nekā četrdesmit tūkstoši autobraucēju Latvijā, bet tie ir tikai 6,2% no transportlīdzekļiem, kas piedalās kopējā satiksmē.

Savukārt Eiropas Savienības dalībvalstu kopējā tendence ir pēc iespējas plašāk izmantot videi draudzīgus un atjaunojamus energoresursus, rūpējoties gan par apkārtējo vidi, gan palielinot energoresursu neatkarību, tāpēc arī Latvijā ir nepieciešams valsts atbalsts autogāzes plašākai izmantošanai, uzskata Bergs.

Latvijā viens no galvenajiem iemesliem salīdzinoši lēnai nozares attīstībai ir investīcijas, kas nepieciešamas, lai aprīkotu automašīnas ar autogāzes iekārtām, - vidēji tas maksā ap 500 latiem.

Latvijas Gāzes asociācija uzskata, ka, palielinot akcīzes nodokli vai ceļot to līdz dīzeļdegvielas līmenim, pilnībā tiks iznīcināta autogāzes nozare, jo pakalpojums saistīto izmaksu dēļ nebūs konkurētspējīgs. Aptuveni pusotra gada laikā autogāzes iekārtas ir uzstādījuši gandrīz deviņpadsmit tūkstoši autobraucēju, kopumā ieguldot 10 miljonus latu, uzver Bergs. Viņš arī norāda, ka autogāze ir videi draudzīga degviela, kuru izmantojot būtiski samazinās metālu koncentrācija izplūdes gāzēs.

Viņš pauž pārliecību, ka iecerētie trīs miljonu latu ieņēmumi no akcīzes palielināšanas
būs relatīvi niecīgs ieguvums, bet nozarei tas nozīmē tālākas attīstības iesaldēšanu. "Ja mēs gribam dzīvot zaļākā Latvijā un elpot tīrāku gaisu, tad tā ir valsts izšķiršanās par savu nostāju šajā jautājumā," skaidro Bergs.

Tāpēc pirmdien Latvijas Gāzes asociācija uzsāks parakstu vākšanu pret akcīzes nodokļa likmes palielinājumu. Savāktie paraksti tiks nogādāti Saeimas deputātiem, prasot apturēt priekšlikuma tālāku virzību.

2011. gada sākumā Latvijā bija reģistrētas 26 234 automašīnas, kas darbināmas ar autogāzi, bet šā gada jūlijā šis skaits bija palielinājies par 68%, sasniedzot jau 44 241 transportlīdzekli. Pērn autogāzes patēriņš veidoja 5,6% no kopēja degvielas mazumtirdzniecības apjoma, sasniedzot 38 miljonus tonnu. Pērn sašķidrinātās naftas gāzes nozares kopējais apgrozījums bija vairāk nekā 70 miljoni latu, tai skaitā autogāzei - 24,8 miljoni latu, savukārt nodokļos tika samaksāti vairāk nekā 10 miljoni latu.

Iebildumus pret Ekonomikas ministrijas priekšlikumu palielināt akcīzes nodokli autogāzei jau ir paudusi ne tikai Latvijas Gāzes asociācija, bet arī Latvijas degvielas tirgotāju asociācija un Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība.

Jau ziņots, ka pēc Finanšu ministrijas aplēsēm akcīzes palielināšana autogāzei sadārdzinās vienu autogāzes litru par aptuveni 1,5 santīmiem. Savukārt Degvielas tirgotāju asociācija norādīja, ka autogāzes un dīzeļdegvielas izlīdzināšanas gadījumā autogāzes litrs no aptuveni 44 santīmiem sadārdzināsies līdz aptuveni 70 santīmiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!