Divu nedēļu laikā vairāk nekā 12 000 autobraucēji Latvijā ir parakstījušies pret akcīzes nodokļa likmes celšanu autogāzei. Savāktos parakstus Latvijas Gāzes asociācija apkopos un iesniegs Saeimā, lūdzot Saeimas deputātus apturēt Ekonomikas ministrijas priekšlikuma tālāku virzību, portālu "Delfi" informēja asociācijā.
"Papildu ieņēmumi valsts budžetā nedrīkst kalpot par attaisnojumu nodokļu palielināšanai. Ir nepieciešamas nopietnas debates Saeimas frakcijās par to, ko valsts vēlas panākt, palielinot akcīzes nodokļa likmi autogāzei. Ja mēs vēlamies dzīvot zaļākā Latvijā un elpot tīrāku gaisu, tad tā ir politiska izšķiršanās un ir nepieciešams apturēt Ekonomikas ministrijas priekšlikumu. Turklāt fakts, ka 12 tūkstoši iedzīvotāji divu nedēļu laikā ir parakstījušies pret nodokļa palielinājumu, apliecina, ka arī pusotrs santīms pie esošā iedzīvotāju ienākuma līmeņa, īpaši reģionos, ir nozīmīgs palielinājums," norāda Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.
Viņš arī norāda, ka pret nodokļa celšanu ir parakstījušies arī autovadītāji, kas nelieto autogāzi, jo izprot nepieciešamību atbalstīt videi draudzīgāku, alternatīvu degvielu.
Autogāzes lietotāju skaits pēdējo divarpus gadu laikā ir pieaudzis gandrīz par trīs ceturtdaļām jeb 68%, tomēr joprojām tie ir tikai 6,2% no transportlīdzekļiem, kas piedalās kopējā satiksmē. Autogāzi lielākoties izvēlas iedzīvotāji reģionos, kuriem ikdienā uz darbu ir jāmēro vairāki desmiti kilometru, bet publiskais transports nav pieejams.
"Uz kopējā fona ieņēmumi valsts budžetā no šī priekšlikuma būs relatīvi niecīgi, tomēr nozarei tas nozīmē tālākas attīstības iesaldēšanu, jo cilvēki pārstās ieguldīt līdzekļus autogāzes iekārtu uzstādīšanā. Jau šobrīd Ekonomikas ministrijas spekulācijas un publiskie izteikumi par akcīzes nodokļa palielināšanu, ir atstājuši dramatisku efektu uz nozari," skaidro Bergs.
Kopumā pēckrīzes laikā, meklējot efektīvākus risinājumus izmaksu samazināšanai, gan uzņēmumi, gan mājsaimniecības veica nopietnas investīcijas, uzstādot automašīnās autogāzes iekārtas. Pēdējā pusotra gada laikā vien investīciju apjoms sasniedza 10 miljonus latu.
"Domājot par vides aspektiem, lielā daļā Eiropas Savienības valstu autogāzes izmantošana tiek veicināta valsts līmenī, jo tās izmantošana samazina gāzu toksiskumu. Rīgā regulāri tiek pārsniegts pieļaujamais gaisa piesārņojuma līmenis, kuru rada tieši autotransporta izplūdes gāzes, kas savukārt ietekmē iedzīvotāju veselību," uzsver Bergs.
2011. gada sākumā Latvijā bija reģistrētas 26 234 automašīnas, kas darbināmas ar autogāzi, bet šā gada jūlijā šis skaits bija palielinājies par 68%, sasniedzot jau 44 241 transportlīdzekli. Pērn autogāzes patēriņš veidoja 5,6% no kopēja degvielas mazumtirdzniecības apjoma, sasniedzot 38 miljonus tonnu. Pērn sašķidrinātās naftas gāzes nozares kopējais apgrozījums bija vairāk nekā 70 miljoni latu, tai skaitā autogāzei - 24,8 miljoni latu, savukārt nodokļos tika samaksāti vairāk nekā 10 miljoni latu.
Iebildumus pret Ekonomikas ministrijas priekšlikumu palielināt akcīzes nodokli autogāzei jau ir paudusi ne tikai Latvijas Gāzes asociācija, bet arī Latvijas degvielas tirgotāju asociācija un Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība.
Jau ziņots, ka pēc Finanšu ministrijas aplēsēm akcīzes palielināšana autogāzei sadārdzinās vienu autogāzes litru par aptuveni 1,5 santīmiem. Savukārt Degvielas tirgotāju asociācija norādīja, ka autogāzes un dīzeļdegvielas izlīdzināšanas gadījumā autogāzes litrs no aptuveni 44 santīmiem sadārdzināsies līdz aptuveni 70 santīmiem.