2014.gadā Latvijā no visām taksometru kompānijām pievienotās vērtības nodokļi iekasēti 560 000 eiro. Ja šo skaitli, saskaņā ar vidējo tarifu, pārvērš nobrauktajos kilometros uz vienu taksometru Rīgā, kādu ir apmēram 2500, tad sanāk, ka šis nodoklis tiek maksāts no apmēram dienas laikā četriem nobrauktiem kilometriem, secina raidījums.
Tajā pašā laikā taksometru kompāniju dienas norma vienam šoferim svārstās robežās no 20 līdz 75 eiro, kas nozīmē, ka reāli taksometri nobrauc daudz vairāk. Ja rēķina pat vismazāko šo normu, tad kopā nodoklī par visiem Rīgas taksometriem valstij vajadzētu saņemt apmēram 3,8 miljonus eiro. Tātad šobrīd nenomaksāti ir apmēram 3,3 miljoni eiro, liecina "Aizliegtais paņēmiens" aprēķini.
Nodokļu ietaupījumu kompānijas iegūst, pagriežot atpakaļ skaitītāja rādītājus, kas tiek īstenots centralizēti, kādā Latvijā kompānijā. Šāda shēma, kas lielā mērā atgādina "Ganbei shēmu", atklājas kādā slēpti filmētā sarunā ar taksometru zīmola "Panda" piedāvājumu raidījuma fiktīvajam šoferim.
"Mums ir vienalga. Tu vari kaut vai katram klientam dot čeku. Mums no tā ne vairāk, ne mazāk. Mēs pēc tam to skaitītāju… atpakaļ un viss. Visi taču tin atpakaļ," raidījumam sacījis kāds taksists.
Raidījums ziņo, ka no taksometru biznesa puses tiek apkrāpta ne tikai valsts, bet arī taksometru klienti, proti, daudzi taksometru vadītāji braucienā izmanto tā saukto "turbīnu", ar ko iespējams likt skaitītājam griezties ātrāk. Raidījuma testa braucienā taksometru kompānijas "Stefo" vadītājs, kas savus pakalpojumus sniedz Vecrīgā, pamanījās no vecpilsētas līdz lidostai skaitītāja rādījumu "uzgriezt" līdz pat 30 eiro, kamēr citās kompānijās brauciena maksa bija apmēram 10 eiro robežās.
Raidījums arī ticies ar kādu šādas turbīnas meistaru, kurš to piedāvājis uzlikt par 80 eiro. "Turbīnas" darbības princips esot vienkāršs, - to līdzīgi pultij uzliek pie mašīnas stūres un brauciena laikā ar pogu regulē skaitītāja griešanās ātrumu.
"Aizliegtais paņēmiens" arī secina, ka taksometru bizness šobrīd ir viens no pelēkākajiem valstī, kurā ēnu ekonomikas īpatsvars pārsniedz pat 80%. Savukārt acīmredzami konflikti par stāvvietām jeb takšu kari publiski vairs nenorisinās, jo šobrīd visas vietas ir sadalītas, un visas kompānijas šos spēles noteikumus ir pieņēmušas. Kāds kompānijas vadītājs raidījumā liecinājis, ka tas notiek ar pašvaldības policijas ziņu.