Finanšu ministrija (FM) neredz pamatojumu tam, lai tagad atceltu vai neievērotu Eiropas Savienības (ES) normatīvajos aktos noteiktās prasības attiecībā uz dīzeļdegvielas, kurai piemēro atbrīvojumu no nodokļa vai samazinātu nodokļa likmi, marķēšanu, informēja FM pārstāvis Aleksis Jarockis.
Lai veicinātu akcīzes nodokļa atvieglojuma piemērošanu atbilstoši likumā "Par akcīzes nodokli" paredzētajam mērķim un tiktu īstenotas ES noteiktās prasības, ar 2015.gada 1.jūliju stāsies spēkā grozījumi minētajā likumā, kas paredzēs izmaiņas normās attiecībā uz akcīzes nodokļa atvieglojuma piemērošanu lauksaimniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai.
Prasību par dīzeļdegvielas, kurai piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu vai samazinātu akcīzes nodokļa likmi, marķēšanu ar fiskālo marķieri "Solvent Yellow 124" nosaka ES normatīvie akti. Degvielas marķēšana tiek paredzēta ar mērķi novērst negodīgu to energoproduktu izmantošanu, kuriem netiek piemērots akcīzes nodoklis vai kuriem piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi.
Minētā prasība par dīzeļdegvielas marķēšanu ar fiskālo marķieri "Solvent Yellow 124" Latvijā jau tiek piemērota kopš 1998.gada attiecībā uz dīzeļdegvielu, kuru izmanto kā kurināmo, kā degvielu brīvostās esošajās stacionārajās iekārtās vai kuģošanai iekšzemes ūdeņos (t.sk. arī zvejniecība), pievienojot kādu no sarkanajām krāsvielām, lai varētu vizuāli konstatēt marķēto degvielu.
Lauksaimniecībā izmantojamo dīzeļdegvielu arī ir paredzēts marķēt ar fiskālo marķieri "Solvent Yellow 124", kā to nosaka ES normatīvie akti, un zilo krāsvielu, lai kontrolējošām iestādēm būtu iespēja vizuāli konstatēt minētās degvielas izmantošanu citos transportlīdzekļos neatbilstoši noteiktajam mērķim.
Pēc FM rīcībā esošās informācijas 2013.gada 1.jūlijā ES dalībvalstis, kas piemēro atbrīvojumu no nodokļa vai samazinātu likmi, marķē lauksaimniecībā izmantojamo dīzeļdegvielu. Savukārt tās ES dalībvalstis, kas nemarķē lauksaimniecībā izmantojamo dīzeļdegvielu, veic samaksātā akcīzes nodokļa atmaksu pilnā apmērā vai daļēji, vai arī vispār nepiemēro atbrīvojumu no nodokļa vai samazinātu nodokļa likmi lauksaimniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai.
"ES normatīvo aktu prasību par dīzeļdegvielas, kurai piemēro atbrīvojumu no nodokļa vai samazinātu nodokļa likmi, marķēšanu neievērošana var novest pie pārkāpuma procedūras ierosināšanas par noteikto ES normatīvo aktu neievērošanu un neieviešanu, kā rezultātā lauksaimniecības produkcijas ražotājiem kā atbalsta saņēmējiem varētu nākties atmaksāt saņemto atbalstu akcīzes nodokļa atbrīvojuma apmērā par iepriekšējiem pieciem gadiem, sākot ar 2010./2011. līdz 2014./2015.saimnieciskajam gadam," skaidroja Jarockis.
Patlaban FM sagatavo normatīvo bāzi, lai ar 2015.gada 1.jūliju sekmīgi uzsāktu pilnveidotās lauksaimniecībā izmantojamās dīzeļdegvielas atvieglojuma sistēmas darbību, tostarp marķētās lauksaimniecībā izmantojamās dīzeļdegvielas apriti un izmantošanu atbilstoši mērķim.
Jau ziņots, ka bezakcīzes dīzeļdegvielas iekrāsošana jeb marķēšana ir lauksaimniekiem ar varu uzspiesta likuma norma, kas nozīmē papildu izmaksas kopumā līdz pat 15 miljoniem eiro, kā arī radīs nevajadzīgas formalitātes, līdz ar to lēmums par sistēmas ieviešanu jāatceļ, aģentūrai LETA atzina lauksaimnieku organizāciju pārstāvji.
Pēc lauksaimnieku aprēķiniem, iezīmētās dīzeļdegvielas cena pieaugs aptuveni par pieciem līdz sešiem eirocentiem par litru. Tāpat izmaksas radīsies, veidojot papildu infrastruktūru atsevišķai krāsotās degvielas loģistikas nodrošināšanai un uzglabāšanai, kā arī kontroles sistēmai no valsts puses.
"Aptuveni 5000 saimniecību tuvākajā laikā būs spiestas iegādāties papildu tvertnes marķētās degvielas uzglabāšanai. Ja minimālā tvertnes cena ir vismaz 3000 eiro, kopumā zemniekiem būs jāiegulda vismaz 15 miljoni eiro laikā, kad ienākumi ir būtiski sarukuši dažādu apstākļu dēļ," norādīja "Zemnieku saeimas" vadītājs Juris Lazdiņš.