Rīgas Brīvosta - 11
Foto: Publicitātes foto
Valdība otrdien nolēma atcelt tā saukto ostu nodevu, ko iepriekš asi kritizēja ostas.

Atbalstītie grozījumi likumā "Par ostām" paredz atcelt pienākumu ostu pārvaldēm ieskaitīt valsts budžetā maksājumu par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu, jo tas "rada birokrātisku un administratīvi nelietderīgu mehānismu".

Šobrīd likums Par ostām paredz, ka ostu pārvaldes ieskaita valsts pamatbudžetā maksājumu par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu, kas ir vienāds ar šo ostu ieskaitījumiem pašvaldību speciālajā budžetā, kas sastāda 10% no ostu maksām.

Kā skaidro Satiksmes ministrija (SM), maksājumi valsts pamatbudžetā tiek ieskaitīti un izmantoti ar ostu darbību saistītās publiskās lietošanas infrastruktūras attīstībai.

Vienlaikus MK noteikumi nosaka, ka ostu pārvaldes ir tiesīgas pieprasīt valsts budžeta dotāciju 90% apmērā no ostu pārvalžu maksājumiem valsts pamatbudžetā, atlikušie 10% tiek novirzīti SM valsts pamatbudžeta apakšprogrammai.

Līdz ar to, kā skaidro likuma grozījumu autori, "dažreiz ostu pārvaldes spiestas izmantot kredīta resursus, lai veiktu maksājumus, tiek iesaldēti finanšu līdzekļi, kamēr ostu pārvaldes nesaņem valsts budžeta dotāciju".

Esošais likuma regulējums liek ostu pārvaldēm zaudēt 532 tūkstošus eiro gadā, liecina SM apkopotā informācija. Šo summu līdz ar likuma grozījumu stāšanos spēkā varētu novirzīt ostu infrastruktūras uzturēšanai.

Pret plānotajiem likuma grozījumiem gan iebilda Ekonomikas ministrija (EM). Kā uzsvēra EM, grozījumu pašreizējā redakcija neuzliek ostu pārvaldēm pienākumu atbrīvojušos finanšu līdzekļus novirzīt ostu infrastruktūras uzturēšanai.

2016. gadā ostu pārvalžu maksājumi par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu valsts budžetā plānoti 5,3 miljonu eiro apmērā.

Par likuma grozījumiem vēl būs jālemj Saeimai.

2013. gadā valdība nolēma, ka ostu pārvaldēm valsts pamatbudžetā būs jāieskaita maksājums par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu. Ar jauno ostu nodokļa ieviešanas principu tolaik klajā nāca tā brīža ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts (RP).

Pirms lēmuma pieņemšanas Latvijas ostu asociācija un Latvijas Tranzītbiznesa asociācijas pauda viedokli, ka priekšlikums ieviest ostu nodokli var dot neatgriezenisku kaitējumu tautsaimniecībai un papildu maksājumu dēļ kravas var aizplūst uz kaimiņvalstu ostām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!