Finanšu ministrija (FM) ņems vērā un izvērtēs Satversmes tiesas (ST) spriedumu, kurā par neatbilstošu Satversmei atzīts Solidaritātes nodokļa likuma 6. pants, kā arī līdz 2019. gada 1. janvārim sagatavos priekšlikumus, lai novērstu tiesas konstatētās nepilnības, informēja FM.
''Satversmes tiesa par Satversmes 91. panta pirmajam teikumam neatbilstošu atzina normu, kas nosaka atšķirīgas solidaritātes nodokļa likmes dažādām darba ņēmēju grupām. Runa ir par minimālām likmes atšķirībām, un šīs atšķirīgās likmes attiecas uz ļoti ierobežotu personu loku - tie ir nepilni 300 solidaritātes nodokļu maksātāji gadā. Valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu likme darba ņēmējiem ir 34,09%, strādājošiem pensionāriem 29,73%, bet izdienas pensijas saņēmējiem vai invalīdu - valsts speciāls pensijas saņēmējiem 31,57%,'' skaidroja FM Komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis.
Jau ziņots, ka ST ceturtdien par neatbilstošu Satversmei atzina vienu no piecām apstrīdētajām Solidaritātes nodokļa likuma normām – 6. pantu, kas nosaka nodokļa likmes. Nodokļa ieviešana atsevišķai personu grupai neesot vienlīdzības principa pārkāpums, jo likumdevēja pienākums ir veidot solidāru un taisnīgu nodokļu sistēmu, kas būtu vērsta uz sociālekonomisko atšķirību izlīdzināšanu un valsts ilgtspējīgu attīstību.
ST atzina, ka Solidaritātes nodokļa likuma 6. pants neatbilst vienlīdzības principam un pārkāpj Satversmes 91. pantu. Solidaritātes nodokļa likuma 6. pants atzīts par spēkā neesošo no 2019. gada 1. janvāra, lai dotu valdībai laiku izstrādāt alternatīvu risinājumu, neradot problēmas valsts budžetam. Solidaritātes nodokļa likuma 6.pants nosaka, ka nodokļa likme atbilst obligāto iemaksu likmei, kas noteikta saskaņā ar likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 18. pantu.
FM norāda, ka tiesas spriedums par solidaritātes nodokli nozīmē to, ka nodoklis tiek iekasēts likumīgi un atbilstoši noteiktajiem mērķiem. "Satversmes tiesa iebildums bija tikai par to, ka dažādām solidaritātes nodokļa maksātāju grupām ir noteikts atšķirīgas nodokļa likmes. Te ir jāpaskaidro, ka likumdevēja izvēle piesaistīt solidaritātes nodokļa administrēšanas sistēmu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu administrēšanai uzskatāma par saprātīgu un attaisnojamu," skaidro Jarockis.