Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ( PTAC) šā gada jūnijā ar 80 000 eiro sodījis AS "Mogo" par sistemātiskiem patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas pārkāpumiem, portāls "Delfi" uzzināja PTAC.
Ar lēmumu "Mogo" arī ir uzlikts pienākums izbeigt negodīgu komercpraksi, izstrādājot un apstiprinot detalizētu un izsekojamu patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas kārtību, kā arī uzsākot izvērtēt patērētāju spēju atmaksāt kredītu atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam (PTAL).
Savukārt maija beigās PTAC "Mogo" bija piemērojis 12 000 eiro soda naudu par īstenotu profesionālai rūpībai neatbilstošu un maldinošu komercpraksi, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos, izsūtot īsziņas: "APSVEICAM! Jums ir pieskirts naudas aizdevums bez kilas EUR 425 apmera ar terminu 36 menesi! Jums menesa maksajums bus tikai EUR 25.58! Lai apstiprinātu aizdevumu, zvaniet: +37166900900".
PTAC lietas izskatīšanas gaitā konstatēja, ka "Mogo" īstenojusi profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, nenodrošinot PTAL noteikto atbilstošo patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanu pieļaujot sistemātiskus konkrētu patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas pārkāpumus.
PTAC uzsver, ka ir būtiski, lai patērētāja maksātspējas vērtēšanā par pamatu tiek ņemti patērētāja patiesie ienākumi, neradot pārmērīgu risku, ka patērētājam var nākties ieķīlāt vai pārdot savu īpašumu, lai atmaksātu kredītu, vai var nākties būtiski ierobežot savus ikdienas tēriņus pamatvajadzībām.
Kopumā patērētāju kreditēšana ir būtisks un patērētājiem vajadzīgs pakalpojums, tomēr maksātspējas vērtēšanas procedūrām jābūt pietiekamām, lai pēc iespējas novērstu kredītu piešķiršanu patērētājiem, kuru finansiālā situācija pēc kredīta saņemšanas, visticamāk, pasliktinātos.
PTAC norāda, ka, tā kā "Mogo" neatzina pārkāpuma esamību, neizrādīja nekādu iniciatīvu esošās kārtības uzlabošanā un pārkāpumu novēršanā, gluži pretēji, skaidri norādīja, ka ieteikto pasākumu veikšana var radīt "Mogo" kredītņēmēju skaita sarukumu, kā arī traucēs patērētājiem, kuru faktiskie ienākumi pārsniedz dokumentāri pierādāmos ienākumus, saņemt kredītus, PTAC pieņēma lēmumu, lai pārkāpums nākotnē tiktu pārtraukts un neatkārtotos.
PTAC skaidro, ka šā gada 29. maijā ir pieņēmis lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā, ar kuru "Mogo" uzlikta soda nauda 12 000 eiro par Negodīgas komercprakses aizlieguma likumam un Ministru kabineta 2016.gada 25.oktobra noteikumiem Nr. 691 "Noteikumi par patērētāja kreditēšanu" neatbilstošas reklāmas – iepriekšminēto īsziņu – izplatīšanu.
"Mogo" izsūtījis saviem klientiem un potenciāliem klientiem mobilās īsziņas un elektroniskās vēstules, kuru teksts nepārprotami liecina par to, ka klientam ir piešķirts naudas aizdevums, kuram tas nebija iepriekš pieteicies. Šādas un līdzīga satura reklāmas – īsziņas un elektroniskā pasta vēstules – laikā no 2017. gada 31. oktobra līdz 2017. gada 3. novembrim tika izsūtītas lielam skaitam klientu vai potenciālo klientu – vairāk nekā 28 000.
PTAC secināja, ka, saņemot šādu piedāvājumu, tas varēja ietekmēt klienta ekonomisko rīcību, jo rada iespaidu, ka bez klienta piekrišanas, pieteikuma un maksātspējas izvērtēšanas, viņam ir piešķirts naudas aizdevums. Lai noskaidrotu informāciju par saistību rašanās iemesliem, noskaidrotu saņemtās informācijas iemeslus un pamatotību, klients varēja pieņemt lēmumu apmeklēt "Mogo" mājaslapu, veikt telefona zvanu uz norādīto tālruni vai veikt citas darbības, kas viņu pamudinātu pieņemt lēmumu par aizdevuma saņemšanu.
PTAC, ievērojot konkrētās reklāmas pasniegšanas veidu un izvērtējot tās saturu, secināja, ka reklāmas saturs tieši maldina patērētāju par piešķirtu aizdevumu, līdz ar to tas var negatīvi ietekmēt personas ekonomisko rīcību.
PTAC uzsver, ka "Mogo" kā profesionālei patērētāju kreditēšanas nozarē, īstenojot komercpraksi, ir pienākums rīkoties labā ticībā un ievērot visu tai saistošo normatīvo aktu prasības, tajā skaitā "Mogo" apstiprinātās iekšējās procedūras un atbilstoši pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu.