Tuvojoties Ziemassvētkiem un gada nogalei, dāvanas tuviniekiem sarūpē 89% Latvijas iedzīvotāju, savukārt 11% atzīst, ka dāvanas nedāvina vispār, liecina iepirkšanas un izklaides centra "Akropole" veiktā aptauja. Vairums dāvanas meklē pēdējā mēneša laikā pirms svētkiem, sievietes tās sagādā savlaicīgāk nekā vīrieši, bet absolūts līderis dāvanu topā ir saldumi.
Tikai 3% aptaujāto Ziemassvētku dāvanas sagādā vairāk nekā trīs mēnešus pirms svētkiem, bet 12% – divus līdz trīs mēnešus pirms svētkiem. Lielākā daļa jeb 74% dāvanu sarūpēšanu atstāj uz decembri, un teju trešdaļa no viņiem dāvanas sagādā tikai pēdējo divu nedēļu laikā. Aptauja rāda, ka sievietes dāvanas iegādājas savlaicīgāk nekā vīrieši, bet kungi trīskārt biežāk nekā dāmas dāvanu iegādi atliek uz pirmssvētku nedēļu.
"Savlaicīgi sarūpējot dāvanas tuvinieku iepriecināšanai, aiztaupām sev stresu, ko nereti rada dāvanu meklēšana pēdējā brīdī," saka "Akropole Rīga" vadītājs un "Akropolis Group" valdes loceklis Kaspars Beitiņš.
Absolūta līderpozīcija visbiežāk pirkto dāvanu sarakstā pieder saldumiem. Tiem seko rotaļlietas, smaržas un kosmētika, biļetes uz kultūras un izklaides pasākumiem, dāvanu kartes preču vai pakalpojumu iegādei, apģērbs un aksesuāri, trauki un interjera priekšmeti, grāmatas un nauda. Populārāko dāvanu desmitnieku noslēdz dāvanu kartes atpūtas baudīšanai, kā arī žurnālu vai laikrakstu abonementi. Tikai 2% aptaujāto dāvina pašu rokām darinātas dāvanas.
Interesanti, ka naudu saviem tuviniekiem visbiežāk izvēlas dāvināt divdesmitgadnieki. Viņi arī biežāk nekā citu vecuma grupu pārstāvji pasniedz dāvanu kartes. Populārākās dāvanas trīsdesmitgadnieku vidū ir saldumi, rotaļlietas un dāvanu kartes kā preču vai pakalpojumu iegādei, tā atpūtas baudīšanai. Tikmēr piecdesmitgadnieki biežāk nekā citi dāvina pašu gatavotas dāvanas.
Aptauja rāda, ka latvieši vidēji biežāk zem eglītes liek žurnālu vai laikrakstu abonementus, bet cittautieši vairāk izvēlas dāvināt smaržas un kosmētiku.
"Akropole" iedzīvotāju aptauja veikta no 2018. gada 19. līdz 26. novembrim sadarbībā ar "Snapshots", aptaujājot 729 Latvijas iedzīvotājus – interneta lietotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.