ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) noteiktās sankcijas pret Ventspils mēru Aivaru Lembergu ("Latvijai un Ventspilij") attiecas arī uz uzņēmumiem, kuros viņš minēts kā patiesais labuma guvējs, ceturtdien, 12. decembrī, žurnālistiem atzina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) Atbilstības kontroles departamenta direktora vietnieks Kristaps Markovskis.
OFAC noteicis sankcijas pret Lembergu, kā arī pret četrām struktūrām, kuras pieder Lembergam vai atrodas viņa kontrolē, proti, pret Ventspils brīvostas pārvaldi, Ventspils attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju.
Uz žurnālistu jautājumu, vai ASV noteiktās sankcijas attiecas arī uzņēmumiem, kuros Lembergs minēts kā patiesais labuma guvējs, piemēram, AS "Ventbunkers", AS "Ventspils tirdzniecības osta", AS "Kālija parks" un SIA "Inter-Riga", FKTK vadītāja Santa Purgaile norādīja, ka banku kompetencē ir pārbaudīt uzņēmumu patiesos labuma guvējus un vai šo uzņēmumu darījumos nav saskatāma sankcionētās personas atbalstīšana. "Ja būs ierakstīts, ka konkrēta uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Lembergs, tad viņš tiks uzskatīts par patieso labuma guvēju," piebilda Purgaile.
Savukārt Markovskis skaidroja, ka ASV sankcijas ir vērstas pret visiem uzņēmumiem, kurus kontrolē sankcionētā persona. Tas nozīmē, ka sankcijas attiecas arī uz citiem uzņēmumiem, kuri atrodas Lemberga kontrolē.
Purgaile teic, ka ir skaidrs, ka sankciju noteikšanas mērķis ir Lemberga ietekmes un kontroles mazināšana, lai novērstu ekonomisku labumu iegūšanu savās interesēs. Taču vienlaikus sankciju mērķis nav negatīvi ietekmēt Latvijas ekonomiku un uzņēmējdarbību, ciktāl tā atbilst normatīvajiem aktiem un labai pārvaldībai. Līdz ar to Latvijas finanšu sektoram ir ļoti svarīgs uzdevums nodrošināt tādu sankciju piemērošanu, lai šie divi mērķi vienlaikus tiktu sasniegti maksimāli efektīvi.
"Banku uzdevums ir pārliecināties, kādā veidā Lembergs uzņēmumos, kuros viņš ir patiesā labuma guvējs, īsteno kontroli. Jo šajā gadījumā pārvalde, kas īsteno uzņēmuma ikdienas darbu, vienalga šos uzdevumus pilda konkrētas personas interesēs un labā," stāstīja FKTK pārstāvis.
Markovskis arī norādīja, ka FKTK ir izstrādājusi noteikumus, kādā veidā bankas var pārliecināties, vai uzrādītais patiesais labuma guvējs ir īstais patiesais labuma guvējs. "FKTK ir nodrošinājusi vienotu izpratni par to, kas veicami patiesā labuma guvēja noskaidrošanā. Ja šo informāciju nevar iegūt pietiekamā apmērā, bankai ir pienākums izbeigt darījumu attiecības ar klientu," sacīja Markovskis.
Vienlaikus Purgaile uzsvēra, ka bankām jau ir jābūt zināmam, vai konkrētie uzņēmumi ir Lemberga kontrolē, vai viņš tajos ir patiesais labuma guvējs.
FKTK vadītāja arī atzina, ka banku uzraugs patlaban apkopo finanšu institūciju sniegto informāciju par to, kurus klientus un kādas personas bankas ir identificējušas kā iespējamos patiesos labuma guvējus vai uzņēmumus, kas saistīti ar konkrētām personām. Šī informācija tiek apkopota, bet konkrētas detaļas netiek atklātas.
Tāpat finanšu iestādes ir informētas, ka, ņemot vērā to, ka pamattiesību ievērošanai ir nepieciešams personai nodrošināt iespējas apmierināt pamatvajadzības, attiecībā uz sankcionēto personu Lembergu, ir pieļaujams veikt maksājumus, kas nepieciešami pamatvajadzību apmierināšanai (pabalsti, pensija, nodokļu, valsts nodevu apmaksa, maksājumus par pārtikas produktiem, īri vai hipotēku, komunālajiem pakalpojumiem, atlīdzība par izdevumiem saistībā ar juridiskiem pakalpojumiem u.c.) Arī šajās situācijās jāveic padziļināta darījumu izpēte un nav pieļaujama jaunu finanšu pakalpojumu sniegšana.
Vienlaikus FKTK vērš uzmanību uz to, ka šis ir nebijis gadījums Latvijas vēsturē, līdz šim neviens Latvijas pilsonis nav ticis iekļauts ASV Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (Office of Foreign Assets Control) (OFAC) sankciju sarakstā. 2019. gada 10. decembrī FKTK lūdza Latvijas finanšu tirgus dalībniekus noteiktu laiku nesniegt finanšu pakalpojumus sankcionētajām personām, lai FKTK izvērtētu situāciju un finanšu iestādēm sniegtu FKTK informāciju par sankciju izpildes kārtību, taču, sākot no ceturtdienas, finanšu pakalpojumi tiek sniegti tādā apmērā, lai nodrošinātu pamatdarbībai nepieciešamo maksājumu veikšanu.
Jau vēstīts, ka OFAC 9. decembrī, balstoties uz tā dēvēto Magņitska likumu, par korupciju noteicis sankcijas virknei personu un viņu organizāciju Eiropā, Āzijā un Latīņamerikā, tostarp Lembergam.
OFAC izdevis Globālo Magņitska vispārējo licenci Nr. 1, kas paredz 30 dienu periodu, lai pabeigtu darījumus ar četrām sankcionētajām juridiskajām personām – Ventspils brīvostas pārvaldi, Ventspils attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju. Attiecībā uz Lembergu šobrīd ir jāpiemēro atturēšanās princips, kura laikā jāsaprot, vai ir tiesisks pamats šos līdzekļus konfiscēt vai piemērot kādas citas sankcijas.
Licence Nr. 1 paredz nepieciešamos pasākumus, lai izbeigtu sadarbību ar sankcionētajām personām 30 dienu laikā, tas ir līdz 08.01.2020. Šajā periodā sankcionēto juridisko personu kontos ir atļauts veikt gan ienākošos, gan izejošos klientu pamatdarbībai raksturīgos maksājumus, tostarp algu, pabalstu, valsts nodevu apmaksu, kā arī ienākošos un izejošos maksājumus saistībā ar banku vai ar citu fizisku vai juridisku personu komercdarbības ietvaros noslēgtajiem līgumiem. Vienlaikus finanšu iestādei ir nepieciešams veikt katra maksājuma padziļinātu izpēti, turklāt šo 30 dienu periodā nav pieļaujama nekāda veida jaunu finanšu pakalpojumu sniegšana.