"Swedbank" peļņa Latvijā 2020.gadā bijusi 89 miljoni eiro. Salīdzinājumā ar gadu iepriekš peļņa samazinājusies par 20 miljoniem eiro (109 miljoni eiro 2019.gadā), liecina kredītiestādes sniegtā informācija.
Peļņas kritumu ietekmējuši lielāki izdevumi un mazāki bankas ieņēmumi. Tāpat ietekmi uz peļņu atstājis arī lielāks līdzekļu apmērs, kas novirzīts kredītuzkrājumu veidošanai.
"Swedbank" tīrie procentu ienākumi ir samazinājušies par 2%, tomēr kredītportfeļa apmērs šajā laikā palicis stabils. Īpaši banka izceļ pieaugumu mājsaimniecību segmentā, kur kredītportfelis palielinājies par 4%, kamēr uzņēmumiem portfeļa apmērs sarucis par 4%. Salīdzinot ar gadu iepriekš, pērn ievērojami palielinājies noguldījumu apmērs – novērots kāpums par 20%.
Samazinoties ieņēmumiem no maksājumu un karšu apkalpošanas, tīrie komisiju ienākumi ir sarukuši par 6%. Tas skaidrojams ar Covid-19 radītajām pārmaiņām klientu ikdienas paradumos, informē bankā. Citi bankas ieņēmumi 2020.gada laikā ir kritušies par 11%, ko ietekmēja zemāki ienākumi apdrošināšanas un finanšu instrumentu darījumu jomā.
Tikmēr bankas kopējie izdevumi ir auguši par 3%. Izdevumus palielinājušas augstākas darba spēka izmaksas, kā arī atbilstības un risku funkciju stiprināšana. 2020.gada laikā arī turpinājušies nozīmīgi ieguldījumi digitālajos risinājumos.
Kredītuzkrājumi pērn ir sasnieguši 5 miljonus eiro. Salīdzinājumam – tādā pašā laika posmā pērn kredītuzkrājumos tika atbrīvoti 0,4 miljoni eiro.
"Aizvadītais gads bijis sarežģīts visai Latvijas sabiedrībai, ekonomikai un attiecīgi arī finanšu sektoram. Vislielākais gandarījums, ka šajā trauksmainajā laikā "Swedbank" un finanšu sektors kopumā ir bijis nozīmīgs atspaids Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmumiem. Piedāvājot atlikt kredītmaksājumus – "Swedbank" vien pērn piešķīra kredītbrīvdienas vairāk nekā 7200 klientu līgumiem.
Tomēr pandēmijas ietekme daļai sabiedrības bijusi arī pozitīva, par ko liecina būtiskais uzkrājumu pieaugums un uzplaukums tiem uzņēmumiem, kuri spēja strauji pielāgoties situācijai. Neraugoties uz ekonomikas kritumu, kredītportfelis pērn spējis saglabāt 2019.gada līmeni – lielā mērā pateicoties privātpersonu aktivitātei. Saprotamu iemeslu dēļ daudzi uzņēmēji atliek investīciju lēmumus un attiecīgi arī aizņemšanos bankā, tomēr nozīmīgi palielinājies "Swedbank" piedāvāto digitālo risinājumu pielietojums, piemēram, interneta tirdzniecībā izmantotos e-komercijas risinājumus Latvijas uzņēmumi izmantojuši par 34% aktīvāk nekā gadu iepriekš," norāda "Swedbank" valdes priekšsēdētājs Reinis Rubenis (fotogrāfijā).
Līdz ar Covid-19 pandēmijas otrā viļņa pieņemšanos spēkā Latvijā, "Swedbank" īpašu uzmanību pievērsusi individuāliem risinājumiem savu klientu atbalstam. Ja pavasarī pandēmijas radītais šoks veidoja masveida pieprasījumu pēc kredītbrīvdienām, tad gada beigās klientu interese par kredītmaksājumu atlikšanu ir bijusi niecīga. Pēdējā ceturkšņa laikā lielākā daļa klientu, kas izmantoja kredītbrīvdienas, jau atgriezās pie sākotnējā maksājumu grafika. Gada laikā kredītbrīvdienas tika piemērotas 5400 privātpersonu līgumu, kamēr gada beigās nepieciešamība pēc pamatsummas maksājuma atlikšanas bija vairs nepieciešama tikai 1900 līgumiem. Savukārt starp uzņēmumiem kopējais kredītbrīvdienu skaits pērn sasniedza 1849 līgumus, bet gada beigās šis apjoms jau bija samazinājies līdz 79 līgumiem.
Šajā laikā "Swedbank" ir sniegusi papildu atbalstu tieši tirdzniecībā strādājošajiem uzņēmumiem.
Gada noslēdzošajā ceturksnī "Swedbank" turpinājusi uzlabot iespējas saviem klientiem izmantot bankas digitālos rīkus. Ieviesta iespēja piekļūt "Swedbank" internetbankai ar biometrijas palīdzību, kas atvieglo bankas pakalpojumu izmantošanu laikā, kad citi autorizācijas rīki var īslaicīgi nebūt pieejami.
Īsi pirms gadumijas "Swedbank" ieviesa "Google Pay". Ar šo jauninājumu arī "Swedbank" "Android" viedierīču lietotājiem ir iespēja izmantot "Google" platformu maksājumu karšu pievienošanai savām viedierīcēm. Tā kā šī iespēja tika paziņota tajā pašā dienā, kad "Google" uzsāka maksājuma rīka pieejamību visā Baltijā, jau gada beigās vairāk nekā 3000 bankas klientu Latvijā sāka izmantot šo sistēmu saviem ikdienas norēķiniem, pievienojoties "Apple" produkcijas lietotājiem, kuri jau gadu izmanto "Apple Pay".
2020.gadā banka pakalpojumu klāstam ir pievienojusi jaunus finanšu produktus atjaunojamās enerģijas ražošanai mājsaimniecībām un uzņēmumiem, privātpersonām radījusi risinājumu mājokļu energoefektīvai renovācijai, savukārt zaļā līzinga nosacījumu uzlabošana ir sekmējusi ne tikai jaunu, bet arī lietotu pazeminātas vai nulles oglekļa dioksīda emisijas transportlīdzekļu iegādi privātpersonām un uzņēmējiem – ar "Swedbank" finansējumu pa Baltijas ceļiem brauc 1000 dabai draudzīgu auto.
2020.gads arī bijis zīmīgs, jo "Swedbank" pārvirzīja lielāko daļu pensiju ieguldījumu ilgtspējīgos fondos.