Ceturtdien Ministru kabinets piešķīra papildu finansējumu valsts autoceļu atjaunošanas projektu, tai skaitā, saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu, īstenošanai.
"Šis ir pozitīvs lēmums, jo ne tikai iedarbina ekonomiku, bet arī nodarbina cilvēkus," sacīja premjerministrs Krišjānis Kariņš.
Piešķirtais finansējums dos iespēju veikt būvniecību vairāk nekā 50 valsts autoceļu posmos, atjaunojot vairāk nekā 450 kilometrus uz valsts autoceļiem visos Latvijas reģionos, skaidro SM.
Ņemot vērā ārkārtējo situāciju valstī, ir svarīgi nepieļaut ekonomikas atdzišanu un stimulēt ekonomikas izaugsmi un uzņēmējdarbību. Tradicionāli ekonomikas lejupslīdes apstākļos līdzekļi pastiprināti tiek ieguldīti tādos publiskās infrastruktūras attīstības projektos kā autoceļu un tiltu būvniecība, kas veicina būvniecības un citu saistīto nozaru attīstību, nodrošina darba vietas un nodokļu ienākumus valsts budžetā, skaidro Satiksmes ministrija (SM).
2020. gadā Eiropas Savienības fondu piešķirtais finansējums valsts autoceļiem ir samazinājies par 60,9 miljoniem eiro jeb par 72,4%, salīdzinot ar 2019. gadu sasniedzot 30,1 miljonu eiro, taču 2021. gadā ES fondu finansējums valsts autoceļiem nav piešķirts.
Projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Satiksmes ministrijai finansējumu valsts autoceļu atjaunošanas projektiem ar īstenošanas termiņu 2021. gadā, kas nepārsniedz 100 000 000 eiro, tai skaitā, ne mazāk kā 36 906 000 eiro apmērā valsts autoceļu attīstībai saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu.
SM skaidro, ka valsts autoceļu tīklā normatīvi paredzētajā laikā neveiktie darbi ir 3,2 miljardu eiro apmērā. Šāda situācija katru gadu tautsaimniecībai saskaņā ar VSIA "Latvijas Valsts ceļi" aprēķiniem rada zaudējumus 555 miljonu eiro apmērā.
2020.gadā 1451,6 km jeb 16% valsts autoceļu ar melno segumu klasificējami kā ļoti sliktā stāvoklī esoši un tiem nepieciešama segas pārbūve (2018.gadā – 21,6%, 2019.gadā – 19%).
2020.gadā 5926,6 km jeb 56% valsts autoceļu ar grants segumu klasificējami, kā ļoti sliktā stāvoklī esoši un tiem ir nepieciešama segas pārbūve (2018.gadā – 46,4%, 2019.gadā – 51%).
Šobrīd ir iespēja veikt papildu darbu apjomus, kas nodrošinātu autoceļu būvniecības nozares projektus 100 miljonu eiro apmērā, lai atjaunotu valsts galvenos, reģionālos un vietējos autoceļus, veiktu valsts autoceļu ar grants segumu divkārtu virsmas apstrādi, īstenotu satiksmes drošības uzlabošanas projektus, kā arī veikt valsts autoceļu tīklā esošo tiltu atjaunošanu un pārbūvi. Valsts autoceļu atjaunošanas projekti, ļaus realizēt arī autoceļu attīstības projektus administratīvi teritoriālās reformas kontekstā, kas būs būtisks ieguldījums kopējai Latvijas ekonomikas atveseļošanai pēc ārkārtējās situācijas beigām un nodrošinās novadu administratīvo centru labāku sasniedzamību, uzlabos piekļuvi valsts un pašvaldību sniegtajiem pakalpojumiem un darbavietām, norāda SM.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" ir veikusi iepirkumu procedūras un 2021. gada aprīlī ir gatava slēgt 22 būvniecības darbu līgumus, kā arī maijā slēgt vēl 37 būvniecības darbu līgumus ar nosacījumu, ka ir pieejams finansējums.
Vienlaikus SM norāda, ka autoceļu projektu īstenošanai būtiska ir savlaicīga projektēšanas darbu veikšana un būvdarbu sezonas izmantošana, ņemot vērā klimatisko apstākļu ietekmi uz būvdarbu veikšanas iespējamību.
SM izveidojusi finansējuma plūsmas sadalījumu pa ceturkšņiem: šā gada 2.ceturksnis – 20 miljoni eiro, 3. ceturksnis – 50 miljoni eiro; 4.ceturksnis – 30 miljoni eiro.
Detalizētus aprēķinus sadalījumā pa realizējamiem projektiem būs iespējams veikt, kad būs noslēgušies iepirkumu konkursi un būs zināmas pretendentu iesniegto pieteikumu izmaksas. Tādējādi, jo lētākas būs darbu izmaksas, jo darbus būs iespējams veikt lielākā apjomā, skaidro SM.