Jau ziņots, ka pavasarī Finanšu nozares asociācija sadarbībā ar tās biedriem izstrādāja moratoriju, kas paredz banku klientiem, kuru īstermiņa finanšu grūtības izraisījis Covid-19, iespēju atlikt hipotekārā kredīta pamatsummas maksājumus. Moratorijs bija spēkā līdz septembra beigām, taču kopš 1. februāra finanšu iestādes turpina piemērot individuālus, katram konkrētajam gadījumam piemērotus risinājumus.
Banku pārstāvji gan norāda, ka to klientu skaits, kuri piesakās saistību atlikšanai, nav daudz, un turpina sarukt.
'Citadele banka': Pieteikumu skaits - zems
"Citadeles" valdes loceklis stratēģijas realizācijas, digitālās un biznesa attīstības jautājumos Vladislavs Mironovs
Lai arī moratorijs par vienotu banku pieeju kredītbrīvdienu pieteikšanai pagājušā gada septembrī noslēdzās, gan juridiskām personām, gan privātpersonām vēl joprojām ir pieejama kredīta maksājumu atlikšana jeb kredītbrīvdienas. Tāpat banka turpina aktīvi sazināties ar
klientiem, kuri nonākuši grūtībās, lai rastu risinājumu īstermiņa izaicinājumiem.
Iesniegto kredītbrīvdienu pieteikumu skaits gan no juridiskajām personām, gan privātpersonām kopš pagājušā gada augusta ir bijis zems, mazliet pieaugot tikai novembrī un decembrī, kad vienā mēnesī saņemti vidēji 38 pieteikumi.
Šī gada pirmajos mēnešos kopā saņemti 79 kredītbrīvdienu pieteikumi, un vismazāk saņemti martā, turklāt arī aprīlis rāda pieteikumu samazināšanos. Šogad no uzņēmumiem saņemti četri kredītbrīvdienu pieteikumi – trīs mazo un vidējo uzņēmumu segmentā un viens lielo uzņēmumu segmentā. Savukārt 75 pieteikumi saņemti no privātpersonām, no kuriem 36 ir patēriņa kredīta un 39 hipotekārā kredīta maksājumu atlikšanai.
“Citadele” katru gadījumu izskata individuāli. Galvenie faktori, lai pieteiktos maksājumu atlikšanai paliek nemainīgi - privātpersonām tā arvien ir maksājumu disciplīna līdz šim, ienākumu regularitāte un caurspīdīgums.
'Swedbank': Maksājumus var atlikt atkārtoti
"Swedbank" Hipotekārās kreditēšanas atbalsta daļas vadītājs/ Finanšu nozares asociācijas Kreditēšanas komitejas līdzpriekšsēdētājs Ainars Balcers
"Swedbank" piedāvā dažādus risinājumus saviem klientiem, ja tie nonākuši maksājumu grūtībās. Mēs esam elastīgi un piemērojam maksājumu atlikšanas risinājumus gan tiem klientiem, kas grūtībās nonākuši pirmo reizi, gan tiem kuri nav spējuši atjaunot savu maksātspēju pandēmijas radīto seku dēļ. Tāpēc nav šķēršļu, lai nepieciešamības gadījumā maksājumus nevarētu atlikt atkārtoti.
Tomēr jāatzīst, ka pieprasījums pēc dažāda veida risinājumiem ir ļoti mazs un lielākā daļa to klientu, kas iepriekš izmantoja kredītbrīvdienas, turpina atgriezties pie līgumā paredzētā maksājuma grafika. Salīdzinājumam, pandēmijas laikā pagājušajā gadā kredītbrīvdienas izmantoja vairāk nekā 5000 klientu, savukārt pašreiz atlikto maksājumu risinājums spēkā ir mazāk nekā 1000 privātpersonu līgumiem.
Arī maksājumu disciplīna privātpersonu segmentā ir teicamā līmenī. Kavējumu īpatsvars ir ievērojami zemāks nekā iepriekšējos gados. Līdzīga situācija vērojama arī juridisko klientu segmentā, kur daļa uzņēmumu jau spējusi atgriezties pie iepriekšējā maksājumu grafika, kamēr tie, kam vēl joprojām vai atkārtoti radušās grūtības, "Swedbank" piedāvā atkārtoti piemērot maksājumu atlikšanu.
'Luminor': Maksājumu atlikšanas vilnis beidzies
"Luminor" klientu apkalpošanas vadītāja Kristīne Dērica
"Luminor" novērojumi rāda, ka Covid-19 ārkārtas situācijas izraisītais līzinga un kredītu maksājumu atlikšanas vilnis, kas aizsākās pirms gada ir sen jau pāri – tas sākās pērn marta vidū ar pieaugošu iedzīvotāju interesi par iespējām atlikt pamatsummas maksājumus, bet visaugstāko punktu tas sasniedza aprīļa pirmajā pusē.
Luminor novērojumi liecina, ka lielais līzinga un kredītu maksājumu atlikšanas vilnis ir jau pāri – šogad situācija ir stabilizējusies, un nedēļā saņemam vairs tikai pāris pieteikumus, taču joprojām aktīvi strādājam, lai sniegtu atbalstu finanšu grūtībās nonākušiem klientiem. Lai atbalstītu savus klientus un palīdzētu pārdzīvot pandēmiju, turpinām piedāvāt atlikt kredītu pamatsummas maksājumus gan privātpersonām, gan uzņēmumiem.
Privātpersonu segmentā kredītbrīvdienas visbiežāk tiek izmantotas, lai atliktu hipotekārā kredīta maksājumus, retāk patēriņa kreditēšanā. Šogad mājokļu kreditēšanā saņemam vidēji līdz 10 pieteikumus nedēļā, kad attiecīgi veicam izmaiņas maksājuma grafikā, tādējādi klientiem atvieglojot ikmēneša maksājumu veikšanu. Turklāt gadījumos, ja klientiem ir grūtības ar maksātspēju un tiem ir nepieciešams īstermiņa risinājums, tad izmaiņas maksājuma grafikā veicam, nepiemērojot komisijas maksu. Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, Latvijā tiek saņemts lielākais kredītbrīvdienu pieteikumu skaits, piemēram, Igaunijā tas ir divreiz mazāks. Savukārt līzingā šī gada pirmajos mēnešos neesam novērojuši tendenci izmantot atliktos maksājumus.
Korporatīvajā segmentā no uzņēmumiem šogad praktiski nav bijusi interese par kredītbrīvdienām, saņemti vien trīs pieteikumi Covid-19 radītās situācijas dēļ. Situāciju palīdz risināt valsts atbalsta instrumenti, subsīdijas uzņēmējdarbības uzturēšanai, VID granti un nodokļu samaksas termiņu pagarināšana.
Aicinām klientus pie mums vērsties, tiklīdz saprot, ka var saskarties ar grūtībām veikt ikmēneša maksājumus.