Delfi foto misc. - 76834
Foto: Pixabay

Otrdien Ministru kabinets izskatīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) informatīvo ziņojumu par atbalstu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei.

Transporta sektors ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu (29%) no Latvijas SEG emisijām, skaidro VARAM. Autotransports ir lielākais SEG emisiju avots transporta sektorā.

2019. gadā salīdzinot ar 2018. gadu, SEG emisiju daudzums ir palielinājies par 0,9%, no tā 2019. gadā pasažieru automašīnas radīja aptuveni 58% no kopējām autotransporta sektora SEG emisijām.

Analizējot transportlīdzekļu struktūru pēc degvielas tipa redzams, ka kopumā elektrotransportlīdzekļi veido tikai 0,2% no Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem.

Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem uz 2021. gada 1. aprīli vieglie bateriju darbināmie elektrotransportlīdzekļi (BEV) sasniedza tikai 0,2% no visa Latvijas vieglo transportlīdzekļu parka jeb 1349 transportlīdzekļus.

Vislielākais BEV pieaugums bija novērojams 2020. gadā, kad transportlīdzekļu koplietošanas serviss "Fiqsy" energoefektivitātes programmas ietvaros, kas tiek finansēta no finanšu institūcijas "Altum" "zaļo" obligāciju emisijas ieņēmumiem 20 miljonu eiro apmērā, iegādājās 100 BEV. Arī 2021. gada pirmajā ceturksnī ir redzams būtisks BEV pieaugums, t.sk., koplietošanas servisa "Carguru" 16 BEV transportlīdzekļi.

Lai vieglie BEV sasniegtu aptuveni 1% no kopējā vieglo transportlīdzekļu atlikuma, nepieciešami vēl aptuveni 6000 BEV (ar nosacījumu, ka citu transportlīdzekļu reģistrācija strauji nepalielinās).

VARAM apkopotie dati liecina, ka patlaban 20 ES dalībvalstīs un Apvienotajā Karalistē pastāv (vai pēdējos gados pastāvēja) dažādas atbalsta sistēmas bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei. Atbalsta apjomi atkarīgi no dažādiem kritērijiem, piemēram, transportlīdzekļa veida, finansējuma saņēmēja, kā arī transportlīdzekļa cenas.

ES jauniem BEV atbalsts ir vidēji aptuveni 6000 eiro (atbalsta lielums svārstās no 2000 eiro Somijā līdz pat 10 000 eiro Rumānijā).

Papildus transportlīdzekļa iegādes atbalstam valstīs pastāv arī dažādi nodokļu atbrīvojumi vai transportlīdzekļa norakstīšanas bonuss (Lietuva, Rumānija, Francija, Grieķija, Spānija).

Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros VARAM plāno organizēt atklāto projektu iesniegumu konkursu "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" un ir uzsākusi nolikuma gatavošanu.

Konkursa mērķis ir veicināt SEG emisijas samazināšanu, atbalstot tādu transportlīdzekļu ieviešanu Latvijā, kuri pēc savas konstrukcijas:

  • par vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas, kuru SEG emisijas ir 0 g/km (BEV (Battery Electric Vehicles)) un minimālais nobraukuma attālums ir 150 km ar pilnu uzlādes ciklu;

  • par mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas, ar kuru var nobraukt vismaz 50 km un tai pat laikā tam ir arī uzstādīts iekšdedzes dzinējs, un kopējās SEG emisijas ir līdz 50g CO2/km

Konkursa ietvaros plānots atbalstīt gan jaunus, gan lietotus, rūpnieciski ražotus BEV un jaunus, rūpnieciski ražotus hibrīdauto (PVEH) (Plug-in Hybrid Electric Vehicles).

Konkursa ietvaros pieejamais finansējums plānots 10 miljonu eiro apmērā.

Atbalsta darbības termiņš būs divi gadi, no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim vai līdz brīdim, kad vēl ir pieejams finansējums.

Tiek plānots diferencētais atbalsts transportlīdzekļa veidam - jaunam elektroauto 4500 eiro apmērā, savukārt lietotam elektroauto un jaunam lādējamam hibrīdauto - 2250 eiro apmērā. Plānots noteikt transportlīdzekļa iegādes vērtības augstāko robežu 50 000 eiro (bez PVN) apmērā līdzvērtīgi, kā tas ir paredzēts uzņēmumiem saskaņā ar Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā noteiktajām prasībām par reprezentatīvu automobili.

Svarīgi paredzēt, ka ar šo auto arī brauks un tas nebūs stila elements, līdz ar to raugoties uz citu ES valstu praksi, paredzēts noteikt minimālo nobraukuma slieksni gadā - 15 tūkstoši kilometru, informēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs.

Konkursa ietvaros iegādājoties jaunu elektroauto vai lādējamu hibrīdauto vienlaikus plānots sniegt atbalstu (piemēram, 1000 eiro apmērā) arī par esošā transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam. Šā atbalsta gadījumā tiks noteiktas prasības par noteikto minimālo transportlīdzekļa reģistrācijas laiku Latvijā un nobraukumu pēdējā gada laikā.

Papildus plānots, ka atbalstam varēs pieteikties auto dīleri vai lietoto auto tirgotāji, kas paredzēs, ka šo auto tirgotājam ir jāpiedāvā klientam programmu, kurai ir papildu stimulējošs efekts (atlaide, pievilcīgi līzinga nosacījumi, apkope un tml.).

"Skaidrs, ka ar šo atbalstu nenomainīsim visas automašīnas, bet ar to dodam pozitīvus stimulus tirgum, un arī tas dod stimulus pašvaldībām proaktīvāk plānot uzlādes punktu izvietošanu," sacīja Plešs.

Vairāki diskusiju dalībnieki pauda bažas, ka šis finansējums nesasniegs gaidīto mērķi, tādēļ informatīvajā ziņojumā apkopotā ir jāpapildina.

Gan ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs, gan LDDK pārstāvji sacīja, ka ziņojumu ieraudzījuši pēdējā brīdī un diskusijas ar sociālajiem partneriem nav notikušas, tāpat Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs iebilda, ka nepieciešama sasaiste starp ministrijām un dažāda veida atbalsts. Tāpat viņš pauda uzskatu, ka līdzšinējais maksimālais auto iegādes slieksnis 50 tūkstošu eiro apmērā neatbilst aktuālajai situācijai, jo daudzas automašīnas, kas neskaitās luksusa klasē, jau pārsniedz šo slieksni, ieskaitot, elektroauto, kuri ir salīdzinoši dārgi tajos iekļauto tehnoloģiju dēļ.

Savukārt Latvijas Bankas padomes loceklis Edvards Kušners arī sacīja, ka vēlētos sistemiskāku pieeju un aprēķinus, kāds ir paredzēts izmešu apjoma samazinājums un vai šis atbalsts ir labākais veids, kā to paveikt. Ja tiek ieguldīti valsts līdzekļi, tad būtu jāzina gaidāmais rezultāts.

Plešs sacīja, ka darbs pie programmas ieviešanas turpināsies un nākotnē plānots iesaistīt plašāku dalībnieku loku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!