Neraugoties uz augsto inflāciju un izmaksu sadārdzināšanos, Baltijas valstu mazie un vidējie uzņēmēji joprojām ir noskaņoti optimistiski. Kā liecina "Luminor" bankas veiktā mazo un vidējo uzņēmumu aptauja, lielākā daļa Baltijas uzņēmēju pērnā gada biznesa rezultātus vērtē pozitīvi vai neitrāli, turklāt divas trešdaļas no viņiem prognozē, ka šī gada laikā uzņēmuma pārdošanas apjomi palielināsies vai saglabāsies nemainīgi. Tajā pašā laikā, neraugoties uz pozitīvajām iecerēm, puse respondentu atzīst, ka šogad plāno samazināt savas izmaksas.
Salīdzinot 2021. un 2022. gada biznesa rezultātus, vairāk nekā 77% Baltijas mazo un vidējo uzņēmēju aizvadītā gada rezultātus novērtēja kā pozitīvus vai neitrālus. Latvijas uzņēmumu vadītāji visbiežāk norāda, ka biznesa rezultāti bijuši neitrāli (39%), kamēr 37% tos vērtē kā pozitīvus. Vienlaikus vispozitīvāk Baltijā ir noskaņoti Igaunijas uzņēmēji – gandrīz puse jeb 45% aptaujāto rezultātus vērtē kā pozitīvus, bet katrs trešais kā neitrālus. Savukārt Lietuvā 40% mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju norāda, ka viņu vadītā biznesa rezultāti pērn ir bijuši pozitīvi, bet 38% – neitrāli.
Šobrīd Baltijas valstu mazie un vidējie uzņēmēji nejūt būtisku situācijas pasliktināšanos. Uz jautājumu, kāds pārdošanas apjoms tiek sagaidīts šogad, vidēji 67% aptaujāto uzņēmumu Baltijā apgalvo, ka turpmāk paredz tā stabilitāti vai pat pārdošanas apjomu pieaugumu, bet mazāk nekā 17% respondentu prognozē samazinājumu. Visoptimistiskāk šajā jautājumā ir noskaņoti Lietuvas uzņēmēji, no kuriem 36% sagaida pārdošanas apjomu pieaugumu, bet 37% – stabilitāti. Savukārt Latvijā pārdošanas apjomu stabilitāti šogad paredz 38% mazo un vidējo uzņēmumu, bet 27% aptaujāto uzņēmēju sagaida pārdošanas apjomu pieaugumu.
Vienlaikus lielākā daļa uzņēmēju atzīst, ka šogad plāno ietaupīt vai samazināt savus izdevumus. Latvijā 46% aptaujāto uzņēmēju apgalvo, ka šogad izmaksas tiks samazinātas, kamēr katrs piektais to neplāno darīt, bet katrs trešais vēl nav pieņēmis lēmumu šajā jautājumā.
"Lai gan ekonomiskās svārstības un pārmaiņas parasti visvairāk skar mazos un vidējos uzņēmumus, šī segmenta pārstāvji spēj ātri pielāgoties apstākļiem un apgūt jaunus biznesa segmentus vai noieta kanālus. Mūsu veiktā aptauja apliecina, ka tieši Latvijas uzņēmēji visvairāk ir spējuši pielāgoties un attīstīt savus biznesa plānus – 34% mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju atzīst, ka šogad plāno paplašināt savu biznesu, kamēr pārējās divās Baltijas valstīs to norāda vidēji 28% aptaujāto. Kopumā līdz šim šo uzņēmumu segmentā Baltijas valstīs nav novērotas kritiskas pārmaiņas, kas ļauj ticēt tam, ka šis gads krasi neietekmēs uzņēmējdarbības vidi un uzņēmumiem izdosies saglabāt stabilitāti. Arī mēs ikdienā daudz strādājam ar uzņēmējiem, konsultējot par optimālu finanšu pārvaldību un piemērotību, lai uzņēmums spētu veiksmīgi attīstīties un veiksmīgāk pielāgoties mainīgajiem apstākļiem. Tomēr, lai gan dati ieskicē neitrālu un pat nedaudz optimistisku ainu, realitātē mēdzam sastapties ar nogaidošu uzņēmēju viedokli," saka "Luminor" mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs Mareks Gurauskas.
Kā liecina "Luminor" veiktā aptauja, aptuveni piektā daļa Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu vēl nav pieņēmuši lēmumu par turpmāko paplašināšanos. Latvijā šādu atbildi norāda 22% aptaujāto uzņēmēju, kamēr 44% atzīst, ka paplašināt biznesu šogad neplāno.
* Luminor aptauja veikta sadarbībā ar pētījumu aģentūru "Norstat", 2023. gada aprīļa beigās aptaujājot 750 mazo un vidējo uzņēmumu vadītājus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.