Pēdējos gados Ķīna ir tuvojusies tam, lai kļūtu par pasaulē lielāko komerciālās aviācijas tirgu. Ķīna līdz 2019. gadam veidoja gandrīz trešdaļu no "Boeing 737" lidmašīnu pirkumiem, raksta "Bloomberg".
Tomēr līdz ar Covid-19 pandēmiju un "Boeing" reputācijas problēmām, lielākais Āzijas tirgus amerikāņu aviokompānijai sāka vērties ciet.
Saskaņā ar pētnieku "Cirium" datiem kopš 2020. gada konkurents no Eiropas "Airbus" valstij ir piegādājis 384 lidmašīnas, bet "Boeing" – tikai četras.
Pēc tam, kad "Airbus" pagājušā gada jūlijā parakstīja vienošanos par 292 lidmašīnu pārdošanu Ķīnai, kā raksta "Bloomberg", "Boeing" žēlojās par "ģeopolitiskajām atšķirībām", kas bloķē tās lidmašīnu eksportu, norādot, ka Ķīnai paredzētās lidmašīnas 10 miljardu ASV dolāru apmērā ir iestrēgušas neskaidrībā par sankcijām un abu lielvaru strīdiem.
Līdz septembrim "Boeing" šīs lidmašīnas piedāvāja citiem pircējiem.
Taču pēdējo mēnešu laikā "Boeing" liktenis Ķīnā ir mainījies. Janvārī valdība izbeidza pandēmijas ierobežojumus, atklājot ceļojumu pieaugumu, kura satiksme tuvojas līmenim kāds bija pirms Covid-19, un dažas nedēļas vēlāk Ķīna atļāva "737 Max" modelim, kas bija aizliegts drošības bažu dēļ, lidot.
Neskatoties uz faktu, ka ASV un Ķīnas attiecības saasinās, "Boeing" vadītāji arvien vairāk ir pārliecināti, ka dažu nedēļu laikā tās lidmašīnas atkal varētu nonākt pie Ķīnas pircējiem. "Šķiet, ka ir impulss tirdzniecībai," saka Kalhouns.
Proti, viņš redz, ka arvien grūtāk ir iegūt jaunus lidmašīnu lidmašīnas. "Boeing" modelis "Max" ir izpārdots līdz 2027. gadam, un "Airbus" lidmašīnu gaidīšanas saraksts stiepjas gandrīz līdz nākamās desmitgades sākumam.
Attiecīgi tas, kā paredz "Boeing" un arī eksperti, nozīmē, ka visu lidmašīnu ražotāju produkcija būs ārkārtīgi pieprasīta un pārvadātāji savā starpā sacentīsies par iespēju tās nopirkt. Tas arī redzams pēdējā gada akciju cenā, kas ir sākušas kāpt kopš pandēmijas izskaņas un Krievijas uzsāktā kara.